Helena Kummala

Helena Kummala on valmistunut kokemustoimijaksi 2017. Hän keikkailee myös Skypen välityksellä.

Helena Kummala - Kokemustoimija

sähköposti: helena.kummala@gmail.com
insta: kummahelena

Motto

❤   Look for something positive in each day, even if some days you have to look little harder.

❤   Asenne ratkaisee, aina.

❤   Arki on sitä luksuselämää.

Aihepiiri

Olen yli nelikymppinen kotiäiti, vaimo ja koiriemme mamma ❤
Olen saanut elämältä kaksi isoa lahjaa, poikamme syntymä, 2009 ja uudet keuhkot, 2014. Enempää en voisi toivoa, olen tästä elämästä todella kiitollinen! Läheiset, liikkuminen ja luonto on minun "pyhä kolminaisuuteni". On ihanaa saada hengästyä, kun vaikka pyöräilen poikani ja mieheni kanssa. Olen kystisen fibroosin yksi soturi diabeteksen kera ja keuhkonsiirrokas. Kystinen fibroosi on ollut osa minua päivän ikäisestä asti, ja minä osa sitä, en tiedä mitä on olla terve, ja se asia on mulle ihan fine! Tänä päivänä koen, että SAAN tehdä asioita, siitä kuuluu iso kiitos perheelleni, luovuttajalleni sekä Suomen hienolle terveydenhoitojärjestelmälle.

Palvelut

Luennoin mielelläni eri koulutustilaisuuksissa, vertaisryhmille, terveydenhuollonalan ammattilaisille ja kehittäjille. Vertaistukitoiminta on myös lähellä sydäntä.

Ammattitausta ja osaaminen

Tänä päivänä haluan oman kokemukseni kautta jakaa tietoa sairaudesta, keuhkojensiirrosta, elämästä pitkäaikaissairaana, sekä tuoda semmosta positiivista henkeä sairaudesta huolimatta, elämän arkiset asiat ovat se onni ja hyvä.

Työelämälle kannoin korteni kekoon ”toimistorottana” pian kymmenen vuotta, nyt on aika nauttia tästä lahjasta, elämänjatkoajasta, perheeni kanssa.

Paikallinen yhdistys ja keikkailualue

Oulun Seudun Hengitysyhdistys, Suomen CF -yhdistys, Pohjois-Pohjanmaa ja muu Suomi.

Kokemus

Vaikuttaa kokemustoimintaa Pohjois-Pohjanmaalla ohjausryhmän jäsen, syksy 2018 -

Kokemustoimintaa yhteistyöllä seminaarissa yhtenä puhujana Oulussa, syksy 2018
Minun tarinani: Keuhkonsiirto palautti ilon elämään, Raahen Seudun Hengitysyhdistys ry, kevät 2018

Ihminen vai tapaus -opintojaksolla mukana kokemustoimijana oman tarinan kautta sekä yhtenä panelistinjäsenenä keskustelemassa, OAMK kevät 2018

Ihminen vai tapaus -luentosarjassa kokemuskoulutuksen näyttöluento, OAMK kevät 2017

Minun tarinani: Keuhkonsiirto palautti ilon elämään, syksy 2016 (skype), Hengitysliitto

"Samalla kun olen jakanut tarinaani muille, olen käsitellyt omaa sairauttani", Hengitysliiton vertaistoiminnassa mukana oleva Ari kertoo uudessa podcastissa.

Vertaiset ovat oman sairauskokemuksensa asiantuntijoita. "En ole terveydenhuollon ammattilainen, mutta minä voin jakaa arjen vinkkejä muille. Ei ole varmaa, toimivatko minun vinkkini, mutta niistä saattaa aueta uusia näkökulmia", Ari sanoo.

Helena kertoo: "Hengitysliiton vertaistoiminnan avulla sain tietää, että jossakin on joku toinen ihminen, jolla on samanlainen elämäntilanne."

Kuuntele YouTubesta Arin ja Helenan keskustelu: https://bit.ly/2RSU1xJ. Voit kuunnella podcastin eli äänitiedoston millä tahansa laitteella, jossa on internetyhteys.

Kuuntele samalla aikaisemmat 3 podcastia, jotka kertovat vertaiskokemuksesta naisen näkökulmasta. Keskustelijat ovat Hengitysliiton kouluttamia kokemustoimijoita. Lue lisää vertaistoiminnasta:

"Minä olen sitkiä ihiminen."Pitkäaikaissairaus on opettanut paitsi sitkeyttä, myös armollisuutta itseä kohtaan, Elisa kertoo Hengitysliiton podcastissa.

Hengitysliiton 3-osainen kuuntelusarja kertoo naisen elämästä sairauden kanssa:
    Miten kehon muutokset vaikuttavat naiseuteen? Muuttaako sairaus vahvemmaksi? Mikä auttaa vaikeina hetkinä, kun happi meinaa loppua?

Hengitysliiton Minä, nainen -kuuntelusarjassa eli podcastissa kolmikymppiset Elisa ja Pirkko keskustelevat 64-vuotiaan Eevan kanssa naisen elämästä pitkäaikaissairauden kanssa. Keskustelijat ovat Hengitysliiton kouluttamia kokemustoimijoita.

Kuuntele kaikki 3 podcastia Hengitysliiton YouTube-kanavalla: https://bit.ly/2Lv1KAR
    Podcastit ovat äänitiedostoja, joita voi kuunnella millä tahansa älylaitteella.