Kaj Pirhonen

Kaj Pirhonen on valmistunut kokemusasiantuntijaksi 2015.

Kokemustoimija Kaj Pirhonen

kaj.pirhonen@elisanet.fi

Motto:

500.000 tupakan mies. Määrä tuli täyteen 37 vuodessa. Pyrin kuvaamaan miten ajauduin melkein toimintakyvyttömäksi, pelkästään tupakan ansiosta. Oletin nuorena, että kyllä urheilu puhdistaa keuhkot. Aloitin tupakoinnin 13-vuotiaana ja siitä pikkuhiljaa vauhti kiihtyi ollen huipussaan noin 40-vuotiaana. Sairaus (keuhkoahtaumatauti) eteni pikku hiljaa, eikä sitä huomannut, miten heikkoon kuntoon olin ajautunut.

Palvelut:

Oppitunnit 6-luokasta ylöspäin aina lääkäreille asti. Aikuisopiskelijat 2-asteen koulutuksesta aina yliopistoon sakka. Tupakoinnin lopettaville vertaistukiryhmät, yritykset, kaupungit, eri ammatti ryhmät.

Ammattitausta ja osaaminen:

Myyntimies, piilovaikuttaja.

Paikallisyhdistys ja keikkailualue:

Keski-Uudenmaan Hengitysyhdistys ry, Uudenmaanlääni.

Tapahtumat joissa ollut puhumassa:

Biomedicum Helsinki, Helsingin kaupungin aikuisopiskelijat oppisopimuskoulutuksessa, Keuda Tuusula Kerava, Ammattikoulu Kerava, Peruskoulu Vantaa, Keski-Uudenmaan hengitysyhdistys ry.

"Samalla kun olen jakanut tarinaani muille, olen käsitellyt omaa sairauttani", Hengitysliiton vertaistoiminnassa mukana oleva Ari kertoo uudessa podcastissa.

Vertaiset ovat oman sairauskokemuksensa asiantuntijoita. "En ole terveydenhuollon ammattilainen, mutta minä voin jakaa arjen vinkkejä muille. Ei ole varmaa, toimivatko minun vinkkini, mutta niistä saattaa aueta uusia näkökulmia", Ari sanoo.

Helena kertoo: "Hengitysliiton vertaistoiminnan avulla sain tietää, että jossakin on joku toinen ihminen, jolla on samanlainen elämäntilanne."

Kuuntele YouTubesta Arin ja Helenan keskustelu: https://bit.ly/2RSU1xJ. Voit kuunnella podcastin eli äänitiedoston millä tahansa laitteella, jossa on internetyhteys.

Kuuntele samalla aikaisemmat 3 podcastia, jotka kertovat vertaiskokemuksesta naisen näkökulmasta. Keskustelijat ovat Hengitysliiton kouluttamia kokemustoimijoita. Lue lisää vertaistoiminnasta:

"Minä olen sitkiä ihiminen."Pitkäaikaissairaus on opettanut paitsi sitkeyttä, myös armollisuutta itseä kohtaan, Elisa kertoo Hengitysliiton podcastissa.

Hengitysliiton 3-osainen kuuntelusarja kertoo naisen elämästä sairauden kanssa:
    Miten kehon muutokset vaikuttavat naiseuteen? Muuttaako sairaus vahvemmaksi? Mikä auttaa vaikeina hetkinä, kun happi meinaa loppua?

Hengitysliiton Minä, nainen -kuuntelusarjassa eli podcastissa kolmikymppiset Elisa ja Pirkko keskustelevat 64-vuotiaan Eevan kanssa naisen elämästä pitkäaikaissairauden kanssa. Keskustelijat ovat Hengitysliiton kouluttamia kokemustoimijoita.

Kuuntele kaikki 3 podcastia Hengitysliiton YouTube-kanavalla: https://bit.ly/2Lv1KAR
    Podcastit ovat äänitiedostoja, joita voi kuunnella millä tahansa älylaitteella.