Julkaistu: 6.8.2020
Uutiset

Ajankohtaista kasvosuojuksesta ja koronasta: THL tarkentaa suositusta ensi viikolla

Sosiaali- ja terveysministeriön kansliapäällikkö Kirsi Varhila kertoi 6.8. ST:n ja THL:n koronatilannekatsauksessa, että kasvosuojussuosituksesta tiedotetaan ensi viikolla. Hengitysliitto seuraa tilannetta ja tiedottaa asiasta verkkosivuillaan ja sosiaalisessa mediassa. Hengitysliitto muistuttaa, että hengityssairaat eivät välttämättä voi käyttää kasvosuojusta, sillä se voi pahentaa hengityssairaan hengitysvaikeuksia.

Suomessa ei toistaiseksi ole yleistä suositusta kasvosuojuksen käytöstä julkisilla paikoilla. Hallituksen 3.6. antaman lausunnon mukaan suojusta voi käyttää toisten ihmisten suojaamiseksi paikoissa ja tilanteissa, joissa lähikontaktien välttäminen ei ole mahdollista. Tällaisia tilanteita ovat muun muassa joukkoliikennevälineissä matkustaminen ruuhka-aikoina.

Lehtitietojen 4.8. mukaan on todennäköistä, että kasvosuojuksen käyttöä julkisilla paikoilla tullaan suosittelemaan. Hengitysliitto tiedottaa asiasta heti, kun tarkempaa tietoa on saatavilla.

Hengitysliitto: Ajankohtaista: kasvosuojain

Helsingin Sanomat: Suomeenkin on tulossa suositus kasvomaskien käytöstä