Julkaistu: 2.9.2020
Uutiset

Hengitysliiton maksuttomilla verkkoluennoilla tietoa unesta, ravinnosta ja keholähtöisestä syömisestä

Unihoitaja, ravitsemuskasvatuksen asiantuntija ja ravitsemusterapian professori kertovat Hengitysliiton maksuttomilla, kaikille avoimilla luennoilla unesta, terveellisestä ravinnosta ja keholähtöisestä syömisestä. Tule mukaan!

Unella on iso merkitys hyvinvoinnille. Hyvin nukuttu yö pitää virkeänä ja parantaa terveyttä, kun taas univaje voi aiheuttaa terveyshaittoja. Aina ajankohtaisesta aiheesta herättelee Helsingin uniklinikan unihoitaja Anne Huutoniemi.

Terveyttä edistävä ravitsemus on tärkeää terveyden ylläpitämiseksi. Terveellisen ruokavalion voi rakentaa monella eri tavalla, myös erikoisruokavaliot huomioon ottaen. Aiheesta puhuu ravitsemusterapian professori Ursula Schwab.

Ravitsemuskasvatuksen asiantuntija Sanna Talvian verkkoluennolla kuljetaan pienimuotoisten harjoitusten myötä kohti keholähtöistä syömistä. Luennolla pohditaan yhdessä sitä, miksi syömme tai olemme syömättä, sekä tutustutaan ajatusten, tunteiden ja kehon vuorovaikutukseen syömisessä.

Luennot ovat suoria (striimattuja) verkkolähetyksiä, joiden aikana voit kirjoittaa luennoitsijalle kysymyksiä viestiseinälle. Luentotallenteet ovat katsottavissa Hengitysliiton YouTube-kanavalla jälkikäteen.

Miten pääsen osallistumaan luennoille?

Voit osallistua webinaareihin tietokoneella, älypuhelimella tai tabletilla. Tarvitset käyttämääsi laitteeseen äänentoistoa varten kaiuttimet tai kuulokkeet. Parhaan katselukokemuksen saat, kun käytät Chrome, Firefox, Edge, Safari tai Opera selainta.

Testaa laitteistosi yhteensopivuus tästä linkistä. Samasta osoitteesta löydät myös apua yleisimpiin ongelmatilanteisiin. Osallistumislinkit luennoille löydät alla olevasta listasta.

Asiantuntijaluennot

• to 29.10. kello 18 Kohti keholähtöistä syömistä – ruokasuhdeajattelu terveellisen syömisen tukena. Verkkoluennolla pohdimme yhdessä sitä, miksi syömme tai olemme syömättä. Tutustumme ajatusten, tunteiden ja kehon vuorovaikutukseen syömisessä sekä siihen, miten ruokasuhdeajattelu voi muuttaa suhtautumistamme terveelliseen syömiseen. Luento sisältää pienimuotoisia harjoituksia. Luennoitsijana Sanna Talvia, FT, ravitsemuskasvatuksen asiantuntija, Itä-Suomen yliopisto.

Katso pidetyt luennot tallenteina

• Uni ja sen merkitys terveydellemme. Uni ja sen tehtävät, univajeen terveyshaitat, unen merkitys hyvinvoinnille. Helsingin uniklinikan unihoitaja Anne Huutoniemi.
  • Terveyttä ravinnosta. Terveyttä edistävä ravitsemus on olennainen tekijä terveyden, vastustuskyvyn ja toimintakyvyn ylläpitämiseksi. Ursula Schwab, FT, ravitsemusterapian professori, Itä-Suomen yliopisto.