Julkaistu: 7.8.2020

Hengitysliitto lahjoittaa hengityksen apuvälineitä sairaaloille

Hengitysliitto hankkii lahjoituksista ja keräyksistä saamillaan varoilla AIRVO 2 -laitteita, joilla helpotetaan erityisesti vaikeaa keuhkosairautta sairastavien hengitystä. Laitteet luovutetaan keskus- ja yliopistosairaaloiden käyttöön eri puolille Suomea.

AIRVO 2 -laite eli korkeavirtaushappihoitolaite lämmittää ja kostuttaa hengitysilmaa. Laitteella hoidetaan muun muassa sellaisia keuhkosairauksia, jotka aiheuttavat hypokseemista hengitysvajautta tai hiilidioksidin kertymistä elimistöön. Tällaisia keuhkosairauksia ovat muun muassa keuhkoahtaumatauti ja kystinen fibroosi.

Laitetta käytetään myös COVID-19 potilaiden hoidossa ja tehohoidossa.

Vuoden 2020 ensimmäinen AIRVO 2 -laite luovutetaan Turun yliopistolliselle keskussairaalalle. Laitteen vastaanottavat Turun yliopistollisen keskussairaalan ylilääkäri Tarja Saaresranta ja apulaisosastonhoitaja Jenni Palmén.

Luovutuksen arvo on 2500 euroa.

– Otamme laitteen ilolla vastaan. Siitä tulee olemaan meille paljon hyötyä käytännön hoitotyössä. Kuntatalouden tilanne on heikko, joten tällaisten lahjoitusten merkitys on aikaisempaa suurempi, ylilääkäri Tarja Saaresranta sanoo.

Mukana luovutustilaisuudessa ovat myös Hengitysliiton liikunnan ja markkinoinnin kehittäjä Janne Haarala ja Turun Seudun Hengitysyhdistyksen Outi Lukkarila sekä Hengitysliiton kummiurheilija Topi Raitanen. Tilaisuus järjestetään 12.8. klo 11.45 Tyksin keuhkopoliklinikan aulassa 3. kerroksessa.

Keräyksistä ja lahjoituksista saadut varat mahdollistavat myös Hengitysliiton laajan tiedon tuottamisen, vertaistoiminnan ja monipuolisen järjestötyön. Erityisesti korona-aikana Hengitysliiton tuottamalle ja välittämälle tiedolle sekä vertais- ja neuvontatoiminnalle on ollut paljon kysyntää.

Voit lahjoittaa meille osoitteessa https://lahjoitus.hengitysliitto.fi.