Julkaistu: 9.9.2020

Hengitysliitto lahjoitti korkeavirtaushappihoitolaitteen Taysille

Hengitysliitto hankkii vuonna 2020 lahjoituksista, arpajaisista ja keräyksistä saamillaan varoilla AIRVO 2 -laitteita, jotka luovutetaan keskus- ja yliopistosairaaloiden käyttöön eri puolille Suomea. Vuoden 2020 toinen laiteluovutus tehtiin Tampereen yliopistolliselle keskussairaalalle.

AIRVO 2 -laite eli korkeavirtaushappihoitolaite lämmittää ja kostuttaa hengitysilmaa. Laitteella hoidetaan muun muassa sellaisia keuhkosairauksia, jotka aiheuttavat hypokseemista hengitysvajautta tai hiilidioksidin kertymistä elimistöön. Tällaisia keuhkosairauksia ovat muun muassa keuhkoahtaumatauti ja kystinen fibroosi.

Laitetta käytetään myös COVID-19 potilaiden hoidossa ja tehohoidossa.

Luovutuksen arvo on 2500 euroa.

– Uskomme Hengitysliitossa, että laitteesta on sairaalalle paljon hyötyä käytännön hoitotyössä. Laitteella voidaan auttaa kaikkia potilaita, myös hengityssairaita, Hengitysliiton harvinaisten keuhkosairauksien asiantuntija Marika Kiikala-Siuko sanoo.

Mukana luovutuksessa olivat (kuvassa vasemmalta lukien) Tampereen yliopistollisen keskussairaalan keuhkosairauksien poliklinikan osastonylilääkäri ja vastuualuejohtaja Seppo Saarelainen, osastonhoitaja Johanna Jäppi, Hengitysliiton liikunnan ja markkinoinnin kehittäjä Janne Haarala, Tampereen Hengitysyhdistyksen Päivi Törrönen sekä Hengitysliiton harvinaisten keuhkosairauksien asiantuntija Marika Kiikala-Siuko (ei kuvassa).

Keräyksistä, arpajaisista ja lahjoituksista saadut varat mahdollistavat myös Hengitysliiton laajan tiedon tuottamisen, vertaistoiminnan ja monipuolisen järjestötyön. Erityisesti korona-aikana Hengitysliiton tuottamalle ja välittämälle tiedolle sekä vertais- ja neuvontatoiminnalle on ollut paljon kysyntää.

Jos haluat tukea toimintaamme, voit tehdä lahjoituksen osoitteessa https://lahjoitus.hengitysliitto.fi.