Julkaistu: 30.4.2020

Ilmaston lämpeneminen pidentää allergiakausia

Vieraslajit siirtyvät pohjoisemmaksi ilmaston lämpenemisen myötä, mikä voi pahentaa siitepölyallergisten oireita. Uusi tutkimus selvittää asiaa.

Ilmaston lämpeneminen tuo mukanaan vaikutuksia kansanterveydelle. Siitepölykaudet voivat aikaistua ja pidentyä, mikä hankaloittaa allergisten oireita. Hiilidioksidipitoisuuden ja lämpötilan nousu pidentävät siitepölykautta ja lisäävät siitepölyn tuotantoa. Muutokset ilmakehän virtauksissa vaikuttavat siitepölyn leviämiseen ja hajoamiseen. Lisäksi ne voivat altistaa väestön uusille allergeeneille.

Tänä vuonna käynnistyneessä tutkimushankkeessa selvitetään, millaisia muutoksia siitepölykausiin on odotettavissa Suomessa. Itä-Suomen yliopiston koordinoiva hanke muun muassa kehittää kokeellisia tutkimusmenetelmiä, joiden avulla selvitetään, miten siitepölyjen allergiavaikutus muuttuu. Hanke tekee yhteistyötä Kuopion yliopistollisen sairaalan ihotautipoliklinikan kanssa.

Myös uudet kasvilajit levittäytyvät kohti pohjoista ja sopeutuvat tänne, koska syksyt ovat entistä lämpimämpiä. Allergiaoireita voivat lisätä esimerkiksi tuoksukit, jotka nyt aiheuttavat terveyshaittoja eteläisemmässä Euroopassa.

Hengitysliitto kiinnittää edunvalvonnassaan huomiota sää- ja ilmastoriskien torjuntaan. Hengitysliiton viime vuonna julkaisema ”Sitä on nyt ilmassa” – Hengitysliiton ohjelma sää- ja ilmastoriskeihin varautumiseen sekä niiden vähentämiseen kertoo ilmastonmuutoksen vaikutuksesta hengitysterveyteen ja kertoo ratkaisuehdotuksia meille kaikille ja päättäjille.