Julkaistu: 21.4.2020

Kiireetöntä sairaudenhoitoa ei pidä jättää väliin koronatilanteen aikana

Osa sairaanhoitopiireistä lisää kiireetöntä hoitoa myös koronapandemian aikana. Hoitoon hakeutumista ei pidä jättää väliin, koska se voi pahentaa keuhkosairautta pitkällä aikavälillä.

Koronatilanteen vuoksi asetetut suositukset ovat toimineet ja suomalaiset ovat vastuullisella tavalla rajoittaneet liikkumistaan. Helsingin Sanomien mukaan (20.4.) terveysasemat ovat raportoineet, että potilaiden määrä vastaanotoilla ja päivystyksissä on vähentynyt ja myös kiireettömiä vastaanottoaikoja perutaan.

Perussairauksien seuranta ja hoidon tarve ei ole kuitenkaan hävinnyt koronapandemian aikana. Suomen Lääkäriliiton puheenjohtaja on huolissaan siitä, että pitkäaikaisten sairauksien hoito ja uusien oireiden selvittely voi jäädä väliin koronatilanteen vuoksi. Tämä voi pahentaa monia sairauksia pitkällä aikavälillä.

Monille kroonisille keuhkosairauksille pahenemisvaiheet tai pitkittyneet hengitystietulehdukset ovat tyypillisiä. Monesti keuhkosairaat osaavat itse erottaa, milloin kyse on flunssaoireista ja milloin sairauden pahenemisvaiheesta.

Mikäli lisääntynyt hengenahdistus tai muu normaalista poikkeava oire ei mene ohitse ohjeen mukaisella lääkityksellä tai omahoidolla, yhteydenottoa terveydenhuoltoon ei kannata arastella. Paras keino on ottaa ensin yhteyttä puhelimitse omaan terveyskeskukseen.

Ajankohtaista tietoa koronasta ja hoitoon hakeutumisesta on koottu Hengitysliiton sivuille.