Julkaistu: 3.6.2020

Koronavirus tarttuu usein sisätiloissa – kuntoa kannattaa ylläpitää liikkumalla ulkona

Tuoreiden tutkimusten mukaan koronavirus leviää huonosti ulkona. Yli 70-vuotiaiden ja riskiryhmiin kuuluvien suositellaan edelleen välttävän muiden ihmisten tapaamista sisätiloissa.

Suurin osa koronavirustartunnoista on tapahtunut sisätiloissa, Helsingin Sanomissa 1.6.2020 todetaan. Lehdessä esiin nostettujen tuoreiden tutkimusten mukaan ulkona alkunsa saaneet tartuntaryppäät ovat liittyneet tapahtumiin, joissa on paljon väkeä vieri vieressä.

Hallitus on höllentänyt koronapandemian vuoksi tehtyjä rajoituksia 1.6. alkaen. Muun muassa kirjastot, museot, maauimalat ja jotkin ravintolat ovat avanneet ovensa. Yli 70-vuotiaiden on suositeltavaa välttää edelleen muiden ihmisten kohtaamista sisätiloissa.

Liikkuminen on ikäihmisille tärkeää, jotta toimintakyky pysyy yllä. Hengitysliitto kannustaa ikäihmisiä harrastamaan ulkoilua, liikkumaan luonnossa ja tekemään puutarhatöitä.

Luonnossa liikkuminen virkistää ja auttaa jaksamaan. Lisäksi luontoaltistus lisää vastustuskykyä antamalla ärsykkeitä kehon puolustusjärjestelmälle.

Liikkuessa on edelleen tärkeää noudattaa yleisiä ohjeita tartuntariskin vähentämiseksi. Ulkona kannattaa liikkua silloin kun ihmisiä on mahdollisimman vähän liikkeellä. Tällöin 2 metrin turvavälit onnistuvat paremmin.

Hengitysliiton uutinen: Kotiharjoittelu ja luonnossa liikkuminen pitävät kuntoa yllä

Hengitysliitto: Ajankohtaista koronaviruksesta

Valtioneuvoston sivut: Koronavirusepidemian aikaiset suositukset