Julkaistu: 3.11.2020

Koronavirustaudin pitkäaikaisvaikutuksiin liittyvä tutkimus käynnistymässä

HUSissa on käynnistymässä lähiviikkoina seurantatutkimus, jossa selvitetään koronavirustaudin pitkäaikaisvaikutuksia keuhkoihin, elämänlaatuun sekä työ- ja toimintakykyyn. Tutkimus tehdään HUSin, Filhan, Hengitysliiton yhteistyönä.

”Etsimme vastauksia kysymyksiin, miten koronavirusinfektio vaikuttaa hengityskykyyn, suorituskykyyn ja elämänlaatuun sekä mitä muita mahdollisia pitkäaikaisia oireita infektion sairastaneilla on”, tutkimusta johtava keuhkosairauksien erikoislääkäri, työelämäprofessori Tuula Vasankari, Filhasta kertoo.

Epidemian aiheuttaneen koronaviruksen sekä kahden muun koronaviruksen, SARSin ja MERSin, aiheuttamien jälkioireiden perusteella oletetaan, että koronavirustauti saattaa jättää toiminta- ja työkykyä alentavia pysyviä vaurioita keuhkoihin sekä pitkäaikaisvaikutuksia elämänlaatuun.

”Tiedämme jo nyt, että monet koronavirustautiin sairastuneet tarvitsevat seurantaa ja tukea. Tarvitsemme lisätietoa, jotta näihin ja mahdollisiin muihinkin ongelmiin voitaisiin puuttua nopeasti”, Tuula Vasankari kertoo.

Tutkimusaineisto kootaan kuvantamistutkimuksin, kyselyin sekä potilas- ja rekisteritiedoista.

HUSista ovat mukana ylilääkäri ja Helsingin yliopiston professori Mika Mäkelä, ylilääkäri Asko Järvinen sekä lääketieteen tohtori Jere Reijula. Hengitysliitto vastaa osin tutkimuksen rahoituksesta.