Julkaistu: 27.5.2020

Kotiharjoittelu ja luonnossa liikkuminen pitävät kuntoa yllä

Liikkuminen on ikäihmisille tärkeää, jotta toimintakyky pysyy yllä. Hengitysliiton livejumpat jatkuvat 10.6. asti verkossa.

Vaikka hallitus höllentää koronapandemian vuoksi tehtyjä rajoituksia, Terveyden- ja hyvinvoinnin laitos (THL) ohjeistaa edelleen, että yli 70-vuotiaiden ja riskiryhmien on vältettävä altistumista koronavirukselle.

Huolen sijasta kannattaa kuitenkin keskittyä oman hyvinvoinnin ja toimintakyvyn ylläpitämiseen.

– Jo viikon vuodelepo heikentää ikääntyneen kestävyyskuntoa ja jalkojen lihasvoimaa 25 %, kertoo Hengitysliiton liikunnan asiantuntija Veera Farin.

– Kotona voi kuitenkin harjoitella monipuolisesti eikä erityisiä liikuntavälineitä tarvita, Farin vinkkaa.

Vihjeitä kotiharjoitteluun saa Hengitysliiton järjestämistä jumpista, joissa välineenä käytetään esimerkiksi harjanvartta tai sukkahousuja. Livestriimatut eli reaaliaikaiset jumpat jatkuvat Hengitysliitossa 10.6. asti: https://www.hengitysliitto.fi/tapahtumat

Lisäksi YouTube-kanavalla on valmiita videotallenteita, joissa on iäkkäille ja hengityssairaille suunniteltuja liikuntatuokioita.

Hengästy ja hikoile monta kertaa viikossa

Hyvä tavoite on hengästyä ja hikoilla vähintään puoli tuntia kerrallaan useamman kerran viikossa, mieluiten päivittäin.

– Hengästyttävä liikunta on myös hyvä keino irrottaa ylimääräistä limaa hengitysteistä, sanoo Farin.

Hän kannustaa liikunnan lisäksi harrastamaan ulkoilua, liikkumaan luonnossa ja tekemään puutarhatöitä. Ulkona kannattaa liikkua sellaiseen aikaan, jolloin liikkeellä ei ole paljon muita ihmisiä. Lisäksi kannattaa hakeutua paikkoihin, joissa on väljästi ihmisiä. Tällöin 2 metrin turvavälit onnistuvat.

– Luonnossa liikkumisella on suuri merkitys meille kaikille ja etenkin hengityssairaille, sillä luontoaltistus lisää vastustuskykyä antamalla ärsykkeitä kehon puolustusjärjestelmälle, Farin päättää.

Katso videoita: