Julkaistu: 20.10.2020

Luonnossa mieli lepää ja kunto ja vastustuskyky kohenevat

Lokakuussa 25.10. siirrytään talviaikaan. Hengitysliitto, Apteekkariliitto ja Liikkuva aikuinen -ohjelma yhteistyökumppaneineen rohkaisevat käyttämään kellojen siirrosta saadun ylimääräisen tunnin luonnossa liikkumiseen.

Luonnossa liikkuminen kohentaa vastustuskykyämme. Immuunipuolustusjärjestelmämme tarvitsee jatkuvasti ärsykkeitä, jotta se voi puolustautua. Esimerkiksi puutarhatöitä tekemällä tai sienestämällä altistamme itsemme luonnon omille mikrobeille ja lisäämme suojatekijöitä tulehduksia vastaan.

– Luonnossa liikkumista voi suositella kaikille. Se sopii erityisen hyvin myös hengitys- ja muille pitkäaikaissairaille. Jo kaksi tuntia luonnossa parantaa vastustuskykyä tulehdussairauksia ja allergioita vastaan, Hengitysliiton liikunnan asiantuntija Veera Farin sanoo.

Luonnolla on myös paljon muita hyvinvointivaikutuksia. Oleilu metsässä tai muualla luonnossa laskee verenpainetta ja alentaa stressiä. Lisäksi epätasaisessa maastossa liikkuminen hengästyttää helposti, mikä tekee hyvää keuhkoille. Epätasaisessa maastossa liikkuminen on samalla myös mitä parhainta tasapainoharjoitusta.

Kampanja muistuttaa myös kevyen liikunnan terveyttä edistävästä vaikutuksesta.

– Vartin kävely metsässä, tutustuminen lähipuistoon, pihatyöt, asiointimatka kävellen tai pyöräillen, pienetkin teot edistävät terveyttä. Tärkeintä on lähteminen – vähintään kerran päivässä, kuten kampanjan nimi kuuluu, Veera Farin muistuttaa.

Korona-aikana myös ulkona liikkuessa on hyvä muistaa riittävät turvavälit muihin ihmisiin.

Kerää lähtöpisteitä ja osallistu arvontaan

Osallistumalla lähtöpistekorttiarvontaan voit voittaa Jopo-pyörän. Arvontaan voit osallistua, kun olet kerännyt 30 lähtöpistettä marraskuun aikana. Lähtöpisteen saat, kun lähdet liikkumaan!

Lue lisää kampanjasta ja tulosta lähtöpistekortti itsellesi osoitteessa hengitysliitto.fi/tarkeintaonlahteminen.