Julkaistu: 11.9.2020
Uutiset

Mistä kylpyhuoneen saumojen mustat pilkut kertovat? – Hengitysliiton sisäilma-asiantuntija vastaa

Mustat pilkut kylpyhuoneen saumoissa on monille tuttu näky. Hengitysliiton sisäilma-asiantuntija kertoo, miten niistä pääsee eroon ja miten niitä voi ehkäistä.

Lämpimän ja kostean kylpyhuoneen saumoihin kerääntyy helposti mustia homepilkkuja. Pilkut ovat useimmiten merkki riittämättömästä ilmanvaihdosta.

Laattoihin ja laattasaumoihin ilmestyvät mustat pilkut ovat usein merkki riittämättömästä ilmanvaihdosta kylpyhuoneessa. Ihmisestä irtoava rasvalika ja saippuajäämät kosteissa tiloissa ovat hyvä kasvualusta homepilkuille. Tällainen pintahome on usein melko helposti puhdistettavissa yleispesuaineella, Hengitysliiton sisäilma-asiantuntija Kirsi Säkkinen kertoo.

Lian poistamiseen kannattaa käyttää emäksistä puhdistusainetta (pH 8–11) ja kalkkisaostumien poistamiseen hapanta puhdistusainetta (pH 3–5).

Kylpyhuoneiden lattian ja seinän liitoskohdan saumoissa ja huoneen nurkkien pystysaumoissa sekä läpivientien tiivistyksissä olevia silikonisaumoja ja -tiivisteitä on vaikeampi puhdistaa. Usein saumat helpompi vaihtaa kuin puhdistaa. Vaihdettaessa on varottava, ettei saumojen alla olevaa vesieriste vaurioidu.

Miten homepilkkujen syntymisen voi estää?

Tärkein keino homepilkkujen estämiseksi on kylpyhuoneen hyvästä perusilmanvaihdosta huolehtiminen. Myös säännöllinen siivoaminen on tärkeää.

– Ylimääräinen kosteus tulee poistaa kylpyhuoneesta tuulettamalla ja tehostamalla ilmanvaihtoa sekä käytön aikana että käytön jälkeen. Lattia- ja seinäpinnoilla olevan veden voi kuivata käytön jälkeen kuivauslastalla. Kylpyhuoneen lattialämmitys on pidettävä päällä ympäri vuoden, Kirsi Säkkinen muistuttaa.

Voiko homepilkut kertoa kosteusvauriosta?

Jos mustat pisteet ja tummentumat poistamisesta huolimatta pysyvät tai tulevat poistamisen jälkeen nopeasti uudelleen laattasaumoihin tai laattoihin, voi se olla merkki rakenteen kosteusongelmasta.

Kylpyhuoneessa jatkuvasti esiintyvä hajuhaitta voi myös kertoa ongelmasta.

Märkätilojen tutkimukset ja korjaussuunnitelmat pitää aina teettää ammattilaisilla.

Lisätietoa ja lähteet:

Iltalehti: Mustia pisteitä kylpyhuoneen saumoissa? Se on hometta – asiantuntija kertoo, koska siitä pitää huolestua

Katso ohjeet kylpyhuoneen puhdistamiseen Hengitysliiton Youtube-kanavalla.