Julkaistu: 6.10.2020

Muista nuohous – se parantaa paloturvallisuutta, lämmitystehoa ja vähentää pienhiukkaspäästöjä

Hengitysliitto muistuttaa, että säännöllinen nuohous parantaa paloturvallisuutta ja lämmitystehoa sekä vähentää pienhiukkaspäästöjä.

Asuntojen lämmitystarve lisääntyy pikkuhiljaa syksyn edetessä. Jos savupiippu on ollut pitkään kylmänä, liian nopea lämmitys voi vaurioittaa hormin rakennetta ja aiheuttaa pahimmillaan tulipalon.

Nuohous parantaa paloturvallisuutta, mutta sillä on myös vaikutuksensa lämmitystehoon ja pienhiukkaspäästöihin.

– Puhtaassa tulisijassa palaminen tapahtuu täydellisemmin, jolloin polttoaineen kulutus vähenee ja lämmitysteho paranee. Puhtaan palamisen pienhiukkaspäästöt ovat myös huomattavasti pienempiä huonoon palamiseen verrattuna, Hengitysliiton sisäilma-asiantuntija Kirsi Säkkinen muistuttaa.

Puun pienpoltto on Suomessa yksi merkittävimmistä haitallisten pienhiukkasten lähteestä. Pienhiukkaspäästöihin voi kuitenkin vaikuttaa merkittävästi huoltamalla tulipesän säännöllisesti, sytyttämällä sen oikein ja polttamalla kuivaa ja käsittelemätöntä puuta.

Muista! Lain mukaan vakituisesti asutuissa rakennuksissa tulisijat ja savuhormit on nuohottava vähintään vuoden välein. Loma-asunnot on nuohottava kolmen vuoden välein.

Hengitysliiton vinkit puun puhtaaseen polttamiseen:

• huolehdi säännöllisestä nuohouksesta
  • polta kuivaa ja puhdasta puuta, älä roskia
  • poista tuhka ennen sytyttämistä
  • lado puut vaakatasoon siten, että ilma pääsee kulkemaan halkojen välistä
  • aseta isot puut alle, pienemmät päälle, ja sytykkeet ylimmäksi
  • jätä vapaata tilaa vähintään kolmasosa tulipesän korkeudesta
  • Huolehdi riittävästä korvausilmasta.

Lataa itsellesi Hengitysliiton Polta puuta puhtaasti -flyer.

Lue artikkeli nuohouksesta Uusimaa -lehdessä.

Lisätietoa nuohouksesta Nuohousalan Keskusliiton sivuilla. Sivuilla voit etsiä myös lähimmän omanuohoojan.