Julkaistu: 29.4.2020

Onko sinulla kokemusta hometaloriidoista? Vastaa kyselyyn

Hankkeen kyselyyn toivotaan vastaajiksi sekä tavallisia asunnonostajia että asuntokauppariitojen parissa työskenteleviä asiantuntijoita.

Hengitysliitossa on käynnistynyt uusi hanke Sisäilmaongelmista kärsivien auttaminen ja tukeminen. Hankkeen tavoitteena on selvittää sisäilmaongelmaisten asuntojen määrää, ongelmien keskeisiä syitä sekä sitä, millaisia homeloukkuja tai muita asumisterveyteen liittyviä loukkuja Suomessa esiintyy. Lisäksi hanke selvittää, miten sisäilmaongelmia kohdanneita ihmisiä voidaan parhaiten auttaa.

Nyt asuntokaupan oikeusturvan nykytilanteen ongelmakohdista ja parannusehdotuksista on tehty kysely, johon toivotaan vastauksia asuntokaupan ja asuntokauppariitojen parissa työskenteleviltä asiantuntijoilta (mm. lakimiehet, kuntotarkastajat, muut rakennusalan asiantuntijat, kiinteistönvälittäjät) tai niistä muuten kokemusta omaavilta henkilöiltä. Kutsumme sinut vastaamaan kyselyyn tämän linkin kautta 31.5.2020 mennessä.

Selvitämme asunnon ostajan ja myyjän oikeusturvan ongelmia ja parannuskeinoja sisäilmaongelmatilanteissa sekä asuntokaupan kuntoarviointikäytäntöjen nykytilannetta. Lisäksi selvitetään parannuskeinoja sisäilmaongelmien havaitsemiseksi ja ehkäisemiseksi.

Hanke on Valtioneuvoston selvitys- ja tutkimustoiminnan VNTEAS rahoittama ja Hengitysliitto ry:n koordinoima tutkimushanke. Juridisesta osasta vastaa Asianajotoimisto Alfa Oy. Hankkeessa ovat mukana myös Terveyden ja hyvinvoinninlaitos THL sekä Asumisterveysliitto AsTe ry.