Julkaistu: 12.6.2020

Soveltavan liikkumisen päivitetty suositus: pienikin liike edistää terveyttä

Suosituksessa huomioidaan entistä paremmin hyvinvoinnin kokonaisuuden ja kevyen liikkumisen merkitys. Hengitysliiton mielestä on hienoa, että kevyen liikkumisen terveyshyödyt saa suosituksessa aikaisempaa enemmän painoarvoa.

Soveltavan liikkumisen päivitetty suositus julkaistiin 10.6. Suosituksessa otetaan entistä paremmin huomioon kokonaisvaltainen hyvinvointi, johon liittyy liikkumisen rinnalla myös esimerkiksi riittävä uni.

– On hienoa, että suosituksessa korostetaan pienenkin liikkumisen terveyttä edistävää vaikutusta. Liikkumisen ei aina tarvitse olla hikiliikuntaa, vaan tärkeintä on lähteminen, kuten meidän syksyisessä liikuntakampanjassamme todetaan, Hengitysliiton liikunnan asiantuntija Veera Farin iloitsee.

Myös hengästyttävää liikuntaa tarvitaan

Suositus kannustaa edelleen myös hengästyttävään liikkumiseen. Kevyesti hengästyttävää liikuntaa tulisi kertyä 2 tuntia 30 minuuttia viikossa. Voimakkaasti hengästyttävään liikuntaan riittää 1 tunti 15 minuuttia viikossa. Myös lihaskuntoa ja liikehallintaa tulisi harjoittaa vähintään kaksi kertaa viikossa.

– Kannattaa hengästyä päivittäin. Hengästyttävä liikunta tehostaa keuhkotuuletusta ja liman poistumista hengitysteistä. Hengästyttävä liikunta on erityisen tärkeää hengityssairaille, Veera Farin muistuttaa.

Liikkumisen suositukset perustuvat tutkittuun tietoon. Ne on tehty yleistä viestintää varten ja ammattilaisten työkaluksi liikuntaneuvontaan. Yksilötasolla jokainen voi asettaa itselle sopivat tavoitteet. Tärkeintä on löytää itselle mielekäs ja omaan toimintakykyyn sopiva tapa liikkua.

Soveltavan liikkumisen suositusten valmisteluryhmässä on ollut mukana UKK-instituutin ja Neuroliiton edustajia ja kokemusasiantuntijoita.

Lue lisää UKK-instituutin sivuilla

Katso hengityssairaan liikuntasuositukset Hengitysliiton sivuilla