Julkaistu: 30.9.2020

THL:n kasvomaskisuositus koronan kiihtymis- ja leviämisvaiheisiin

THL päivitti viime viikolla kasvomaskisuositusta koronaepidemian kiihtymis- ja leviämisvaiheiden ohjeilla. Ohjeet on tarkoitettu alueellisille viranomaisille hyödynnettäväksi. Hengitysliitto kehottaa kaikkia seuraamaan omaa asuinpaikkakuntaansa koskevia ohjeita tarkasti.

Kasvomaskia kannattaa käyttää mahdollisuuksien mukaan kaikissa julkisissa paikoissa, joissa muiden ihmisten välttäminen ei ole mahdollista.

Kasvomaskin käyttö on pääosin hengityssairauksia sairastaville turvallista. Jos vaikeaan hengityssairauteen liittyy hengitysvajaus, ei maskin käyttöä kuitenkaan suositella.

Kasvomaskin käyttö voi tuntua aluksi raskaalta, joten tärkeää on löytää itselleen sopiva suojus. Maskin käyttöä ja sen läpi hengittämistä voi harjoitella esimerkiksi kotona istuen.

Maskin käyttö voi alussa aiheuttaa hikoilua tai pyörrytyksen tunnetta, mutta nämä yleensä väistyvät maskiin tottumisen jälkeen.

Jos maskia ei pysty käyttämään harjoittelusta huolimatta, voi kokeilla venttiilillistä maskia. Venttiilillinen maskin käyttö ei kuitenkaan suojaa ympäristöä, jos kantaja sairastaa koronatautia.

Jos harjoittelusta huolimatta maskin kanssa on vaikea hengittää, ei maskia pidä käyttää.

Lue lisää kasvomaskista ja koronasta Hengitysliiton sivuilla

Lue THL:n suositus kasvomaskien käytöstä kansalaisille