Julkaistu: 11.8.2020

Torjuuko ilmanpuhdistin koronaa? – katso kysytyimmät kysymykset

Ilmanpuhdistimesta voi olla apua virusten vähentämisessä sisäilmasta. Tärkeintä on valita tarkoitukseen sopiva puhdistustekniikka ja sijoittaa laite oikein puhdistettavaan tilaan. Hengitysliitto muistuttaa, että ilmanpuhdistimet eivät korvaa toimivaa ilmanvaihtoa, huolellista siivousta ja muita viruksen torjuntatoimia.

Markkinoilla on paljon erilaisia ilmanpuhdistimia, joissa hyödynnetään erilaisia puhdistustekniikoita.

Hiukkasmaisten epäpuhtauksien poistoon sisäilmasta soveltuvat parhaiten mekaaniseen suodatukseen (HEPA- ja ULPA-suodattimet) sekä adsorptioon (esimerkiksi aktiivihiilisuodatin) perustuvat laitteet. Koronavirus ja muut virukset kuuluvat hiukkasmaisten epäpuhtauksien joukkoon.

Markkinoilla on myös laitteita, jotka hyödyntävät UV-säteilyä, fotokatalyyttistä oksidaatiota ja plasma-menetelmää. Tekniikat tuhoavat viruksia hyvin, mutta ne tuottavat sivutuotteina epäpuhtauksia, joilla on tutkimusten mukaan haitallisia terveysvaikutuksia. Näissä laitteissa saattaa olla mukana mekaaninen suodatus ja adsorptio, jotka suodattavat sivutuotteina syntyneitä epäpuhtauksia.

Huomio nämä asiat:

• Valitse laite, jossa on HEPA-, ULPA- tai aktiivihiilisuodatin.
  • Sijoita ilmanpuhdistin niin, että se ei puhalla ”likaisesta puhtaaseen päin”.
  • Pidä huoli, että tilassa on riittävä määrä laitteita, jotta niiden vaikutus yltää kaikkialle tilassa.
  • Huolla ja puhdista ilmanpuhdistin ohjeiden mukaan.
  • Muista, että ilmanpuhdistin ei korvaa toimivaa ilmanvaihtoa ja huolellista siivousta ja muita viruksen torjuntatoimia.

Hengitysliitto: Koronavirus, ilmanvaihto ja ilmanpuhdistimet

Hengitysliitto: Ilmanvaihto