Julkaistu: 21.4.2020

Tutkimus: vähentynyt antibioottien käyttö mahdollisesti vähentää lasten astmaa

Lasten astmadiagnoosit ovat vähentyneet Euroopan maissa ja Pohjois-Amerikassa viime vuosina. Lancet Respiratory Medicine -lehdessä julkaistun tutkimuksen mukaan syy saattaa olla vähentynyt antibioottien käyttö.

Kanadalaistutkijoiden mukaan 1–4-vuotiaiden astmadiagnoosit vähentyivät samaan aikaan kuin antibioottien käyttö väheni.

Aineiston avulla tutkijat arvioivat, että astmadiagnoosin todennäköisyys suureni 24 %, jos antibioottien käyttö nousi 10 %.

Antibioottien käyttö vaikuttaa ihmisten suolistobakteerikantoihin, mistä syystä tutkijat tarkastelivat myös lasten suolistobakteerikantoja. Näyttää siltä, että mitä monipuolisempi suolistobakteerikanta lapsella on, sitä pienempi on riski sairastua astmaan. Täten antibiootteihin liittyvä astmariski voi johtua bakteerikantojen yksipuolistumisesta. Asian varmistaminen vaatii kuitenkin lisätutkimuksia.

Aineistona kanadalaistutkijat käyttivät lähes 5 miljoonan potilaan rekisteritietoja sekä aiempaa tutkimusta, johon osallistui 2 600 lapsipotilasta.

Lähteet: Terveysportti, Lancet Respiratory Medicine