Julkaistu: 13.5.2020

Voiko riskiryhmään kuuluva lapsi palata kouluun?

Koulut avataan jälleen huomenna torstaina. Jos oppilas tai hänen perheenjäsenensä kuuluu riskiryhmään, hoitava lääkäri arvioi onko palaaminen turvallista.

Koronavirustilanteen vuoksi tehtyjä rajoituksia kevennetään. Koulut aloittavat toimintansa huomenna ja moni vanhempi pohtii, voiko lapset laittaa kouluun, jos lapsi tai joku perheenjäsen kuuluu riskiryhmään.
Vaikean koronavirustaudin riski on matala lapsilla ja nuorilla
• jotka ovat terveitä
• joiden perussairaus, esimerkiksi astma tai sydänsairaus, on hoitotasapainossa
• jotka sairastavat diabetesta ilman merkittäviä lisäsairauksia.
Hoitava lääkäri arvioi voiko lapsi, jolla tai jonka perheenjäsenellä on vaikea perussairaus tai joka tarvitsee säännöllistä puolustuskykyä lamaavaa lääkitystä, palata kouluun tai varhaiskasvatukseen.
Vaikean koronavirustaudin riskiryhmään kuuluvat ne lapset, joiden perussairaus muutenkin aiheuttaa suurentuneen riskin vakaville infektioille.

Erityiset opetusjärjestelyt mahdollisia

Esi- ja perusopetuksessa ja muussa perusopetuslain mukaisessa opetuksessa oppilaan tulee osallistua opetukseen, jollei hänelle ole erityisestä syystä tilapäisesti myönnetty vapautusta. Sairaus tai oppilaan tai hänen perheenjäsenensä kuuluminen tartuntavaaran näkökulmasta riskiryhmään on hyväksyttävä peruste poissaoloon.
Lääkäri voi arvioida poissaolon tarpeellisuutta.
Jos oppilas ei voi omaan terveydentilaan liittyvistä syistä osallistua lähiopetukseen, hänelle on mahdollista tehdä yksilökohtainen päätös erityisistä opetusjärjestelyistä. Tähän tarvitaan lääkärin päätös.