Lähikuva keski-ikäisestä naisesta. Nainen seisoo harmaassa huoneessa kasvomaskin kasvoillaan ja katsoo suoraan kameraan.

Hengityssairaus ja koronavirus

Koronaviruksen aiheuttama COVID-19 -tartuntatauti voi aiheuttaa komplikaatioita hengityssairaille eli keuhkosairaille, koska heillä keuhkojen toimintakyky on usein alentunut.

Virustartunta aiheuttaa tulehduksen keuhkoissa. Koska kyseessä on virustauti, antibiootit eivät tehoa koronavirukseen.

COVID-19-tartuntatauti on uusi tauti, joten sitä koskeva tutkimustieto päivittyy jatkuvasti. Tämänhetkisen tiedon mukaan taudin itämisaika on keskimäärin 4–5 päivää, vaihteluväli voi yksilöllisesti olla 2–12 päivää.

Sairastuneiden oireita ovat olleet yskä, kuume ja siihen liittyvät lihas- ja päänsäryt, hengenahdistus, ripuli sekä haju- ja makuaistin menetys. Oireiden voimakkuus on yksilökohtaista. Oireiden perusteella et voi päätellä, onko hengitystietulehduksen aiheuttaja koronavirus vai joku muu virus tai bakteeri. Varmuuden asiasta saa vain testaamalla. Myös oireettomia ja lieväoireisia tartuttajia on tullut tietoon epidemian aikana.

Tällä hetkellä arvioidaan, että sairauden vaikeusasteesta riippuen toipuminen kestää päivistä viikkoihin. Vaikeassa tautimuodossa sairaalaan yleensä hakeudutaan toisella sairastamisviikolla oireiden pahetessa.

Tämänhetkisen käsityksen mukaan koronaviruksesta sairastunut saa immuniteetin. Tällä hetkellä ei tiedetä, kuinka pitkään immuniteetti säilyy. On mahdollista sairastua uudelleen, mutta uudelleen sairastetun taudin vaikeusastetta ei tiedetä.

Koronaan liittyvät huolet

Poikkeusolosuhteissa on normaalia tuntea surua, hämmennystä, pelkoa ja vihaa. Matalan kynnyksen kriisiapua saat Suomen Mielenterveysseuran kriisipuhelimesta numerosta 09 2525 0111.

Tutustu myös Mielenterveystalon verkkosivuilla siihen, miten voit parhaiten sietää koronaan liittyvää huolta.

Lähteet

Mervi Puolanne, järjestöjohtaja, Hengitysliitto ry
Tuula Vasankari, professori, pääsihteeri, keuhkosairauksien erikoislääkäri, Filha ry
Miia Aro, asiantuntijylilääkäri, keuhkosairauksien ja allergologian erikoislääkäri, Filha ry