Lähikuva keski-ikäisestä naisesta. Nainen seisoo harmaassa huoneessa kasvomaskin kasvoillaan ja katsoo suoraan kameraan.

Hengityssairaus ja koronavirus

Koronaviruksen aiheuttama COVID-19 -tartuntatauti voi aiheuttaa komplikaatioita hengityssairaille eli keuhkosairaille, koska heillä keuhkojen toimintakyky on usein alentunut.

Virustartunta aiheuttaa tulehduksen keuhkoissa. Koska kyseessä on virustauti, antibiootit eivät tehoa koronavirukseen.

Tutkimustieto koronan aiheuttamasta tartuntataudista päivittyy jatkuvasti. Tämänhetkisen tiedon mukaan taudin itämisaika on keskimäärin 4−5 päivää, vaihteluväli voi yksilöllisesti olla 2−12 päivää. Sairastuneiden oireita ovat olleet yskä, kuume ja siihen liittyvät lihas- ja päänsäryt sekä hengenahdistus. Vaikeassa tautimuodossa sairaalaan yleensä hakeudutaan toisella sairastamisviikolla oireiden pahetessa.

Tämänhetkisen käsityksen mukaan koronaviruksesta sairastunut saa immuniteetin. Tällä hetkellä ei tiedetä, kuinka pitkään immuniteetti säilyy. On mahdollista sairastua uudelleen, mutta uudelleen sairastetun taudin vaikeusastetta ei tiedetä.

Koronaan liittyvät huolet

Poikkeusolosuhteissa on normaalia tuntea surua, hämmennystä, pelkoa ja vihaa. Matalan kynnyksen kriisiapua saat Suomen Mielenterveysseuran kriisipuhelimesta numerosta 09 2525 0111.

Tutustu myös Mielenterveystalon verkkosivuilla siihen, miten voit parhaiten sietää koronaan liittyvää huolta.

Lue myös kansainvälisestä tutkimuksesta Ylen verkkosivuilla: Kolmannes koronan sairastaneista kärsii neurologisista ja mielenterveysongelmista.

Lähteet

Mervi Puolanne, järjestöjohtaja, Hengitysliitto ry
Tuula Vasankari, professori, pääsihteeri, keuhkosairauksien erikoislääkäri, Filha ry
Miia Aro, asiantuntijylilääkäri, keuhkosairauksien ja allergologian erikoislääkäri, Filha ry