kuvituskuva rokotus

Koronavirus ja rokotukset

Rokotus ei anna täydellistä suojaa virusinfektiolta. Kaikki koronarokotteet ehkäisevät erittäin tehokkaasti sairastumista koronaviruksen vakavaan tautimuotoon. Sen lisäksi rokote vähentää sekä lieväoireisia että oireettomia koronavirusinfektioita.

Koronavirusrokote alkaa ehkäistä virustartuntaa heti, kun se on annettu, mutta täyden suojan kehittyminen vie noin kolmisen viikkoa. Toinen rokote vahvistaa suojaa ja sen kestoa.

Koronarokotusjärjestys

THL:n sivuilta löydät tietoa, missä järjestyksessä koronavirusrokotteita tarjotaan eri taustasairauksia sairastaville alle 70-vuotiaille henkilöille. Järjestys pohjautuu lääketieteelliseen riskinarvioon ja sen tavoitteena on tarjota koronarokotteita mahdollisimman oikeudenmukaisessa järjestyksessä niitä eniten tarvitseville.

Lue myös ikääntyneiden rokotusjärjestyksestä THL:n tiedotteesta.

Miten toimin, kun olen saanut koronarokotteen?

Koronarokotuksen saanut henkilö voi levittää koronavirusta eteenpäin, vaikka olisi itse oireeton. Siksi jatka voimassa olevien ohjeiden noudattamista: käytä kasvomaskia, huolehdi turvaväleistä sekä käsi- ja yskimishygieniasta.

Jos olet saanut vasta 1 rokoteannoksen ja altistut koronavirustartunnalle, pidä 14 päivän karanteeniohjeista kiinni – tämä on erityisen tärkeää muuntuneelle virukselle altistuneiden kohdalla.

Jos olet saanut 2 rokoteannosta ja altistut koronavirustartunnalle 7 vuorokauden jälkeen toisen annoksen ottamisesta, karanteenia ei tarvita.

Terveyden ja hyvinvoinnin laitos THL tarkentaa ohjeita sitä mukaa, kun uutta tietoa saadaan.

Koronarokotusten edistyminen

Koronarokotusten edistymistä Suomessa voi seurata THL:n seurantasivuilla. Koronarokotteiden haittavaikutusilmoitukset päivitetään Fimean verkkopalveluun, jossa voi myös tehdä koronarokotteen haittavaikutusilmoituksen.

Suosittelemme kaikkia ottamaan koronarokotteen ja noudattamaan viranomaisten ohjeita rokottamisen suhteen. Lisäksi toivomme, että kuntavaalien äänestysjärjestelyissä otetaan huomioon riskiryhmäläiset ja se, että koronarokotusohjelman toteutus on edelleen käynnissä kuntavaalien aikaan. Näitä viestejä toistamme niin verkossa, sosiaalisessa mediassa kuin virkamies-, päättäjä- ja muissa kontakteissamme.

Luotamme viranomaisten kykyyn tehdä parhaimmat mahdolliset ratkaisut yhdessä terveydenhoitoalan ammattilaisten kanssa asioissa, jotka koskevat rokotusjärjestystä ja rokotteen valintaa. Ne ovat asioita, joissa edunvalvonnan on väistyttävä ja meidän on parasta toimia lääketieteen ja uusimman tutkimustiedon ehdoilla. Muutoin eläisimme yhteiskunnassa, jossa suojan ja hoidon määrään voisi vaikuttaa se, kuka asiaa eniten nostaa esiin, ei itse asia ja sen vakavuus.

Tietoa rokotteista

Valtioneuvosto päättää rokotusjärjestyksestä asetuksella. Päätöstä voi muuttaa vain valtioneuvosto itse. Päätöksessä ei oteta kantaa yksittäiseen rokotteeseen. Terveyden ja hyvinvoinnin laitos THL johtaa asetuksen pohjalta rokotteiden antamista kunnille ja rokotteiden säilytystä, arvioi haittavaikutukset ja hyödyt. Kansallinen rokotusasiantuntijaryhmä (KRAR) toimii THL:n pääjohtajan asettamana.

On luonnollista olla huolissaan omasta ja läheisten terveydestä. Rokotteilla yhteiskunnassa varmistetaan kansallisen tason eli koko väestöä kattavaa suojausta, jossa mahdollisimman monella on suoja vakavaa tautia vastaan, terveydenhuollon kantokyky turvataan sekä viruksen kulkua ja muuntautumista hidastetaan. Väestön kattavasta suojasta hyötyvät myös yksittäiset ihmiset.

Saamiemme tietojen mukaan rokottamalla mRNA-rokotteilla yli 70-vuotiaat suojataan kaikkein haavoittuvimmat. Ikä on ylivoimaisesti selkein riskitekijä vakavalle koronavirustaudille ja kuolemalle, joten vähäiset mRNA-rokotteet on järkevää suunnata heille. Nuoremmille Astra Zenecan rokote on lähes yhtä hyvä.

Keskustelu eri valmistajien rokotteiden ympärillä käy vilkkaana. Kannattaa muistaa, että kaikkien rokotteiden teho on todettu hyväksi. Uusia rokotteita kehitetään koko ajan lisää. Suosittelemme keskustelemaan terveydenhoitoalan ammattilaisen kanssa koronarokotteesta ja sen soveltuvuudesta itselle, jos se mietityttää.

Luotettavaa ja ajantasaista tietoa rokotuksista löydät Rokotustieto.fi-verkkopalvelusta. Sivustolla saa tietoa muun muassa kansallisen rokotusohjelman rokotteista, niiden avulla torjuttavista taudeista sekä ajankohtaisen tilanteen Suomessa myyntiluvan saaneista koronarokotteista. Sivuston ylläpidosta ja sisällöntuotannosta vastaa Lääketietokeskus.

Keuhkokuumerokote

Vastustuskyky voi heiketä virusinfektioiden sairastamisen jälkeen, jolloin bakteerin aiheuttaman keuhkokuumeen voi saada herkemmin. Keuhkokuumerokote ehkäisee jälkitautina esiintyvää bakteerin aiheuttamaa keuhkokuumetta. Keuhkokuumerokotetta suositellaan yleisesti kroonisesti keuhkosairaille.