Happihoidon apuvälineet

Happihoitoa käytetään korjaamaan elimistön hapenpuutetta.

Hapen annostelu kotona voidaan toteuttaa nestehappilaitteen, lääkehappipullojen tai happirikastimen avulla. Kotihappihoito perustuu aina lääkärin määräykseen.

Happirikastimet

Happirikastin on tärkeä apuväline vaikeaa keuhkoahtaumatautia ja muita vakavia hengityssairauksia sairastaville. Se on ensisijainen laite säännölliseen, pitkäaikaiseen ja kotona tapahtuvaan happihoitoon.

Happirikastin on lääkinnällisen kuntoutuksen apuväline. Saat sen käyttöösi terveydenhuollosta ilmaiseksi. Useilla keuhkosairauksien yksiköillä on myös lainattavia matkahappirikastimia. Niitä käytetään lyhytaikaisesti kotimaanmatkoilla ja kuntoutuksessa. Kysy lainalaitetta oman alueesi keuhkosairauksien poliklinikan kuntoutusohjaajalta. Myös muutama yksityinen yritys vuokraa ja myy matkahappirikastimia. Tällaisia yrityksiä ovat esimerkiksi Woikoski Oy ja EndoTraders Finland Oy.

Nestehappilaitteet

Kotihappihoitoa voidaan täydentää nestemäisellä lääkehapella. Nestehappi on riittoisaa, joten se sallii happirikastinta suuremman liikkumisvapauden. Ota kuitenkin huomioon, että nestehappi vaatii aina täyttösäiliön. Tämän vuoksi pidempiaikaiseen liikkumiseen matkahappirikastin voi olla parempi vaihtoehto. Lääkehappi on lääke, jonka keuhkolääkäri määrää reseptillä. Hoidon kustannuksia korvaa Kela.

Lääkehappipullot

Lääkkeellistä pullohappea voidaan käyttää ulkona liikkumisen tueksi ja tilapäiseen lisähapen tarpeeseen. Lisäksi se toimii hapen lähteenä mahdollisten sähkökatkosten tai laitevikojen varalta. Lääkehappipulloja on olemassa eri laatuisia ja eri kokoisia. Voit vuokrata lääkehappipulloja oman käyttötarpeesi mukaan. Pullohappi on reseptilääke. Lääkkeen kustannuksia korvaa Kela.

Hengitysliiton opas kotihappihoidosta

Tutustu Hengitysliiton oppaaseen kotihappihoidosta.

Hyväksy markkinointievästeet katsoaksesi videon.
Videolla asiantuntijahoitaja Marika Nieminen kertoo millaisia happihoidon laitteita on olemassa, mitä hoidon onnistuminen vaatii ja millaisia ongelmia happihoitoon voi liittyä.