Rokotukset

Influenssarokotteen ottamista suositellaan yleisesti kroonisesti keuhkosairaille. Influenssarokote suojaa influenssalta ja sen jälkitaudeilta, kuten korvatulehdukselta, keuhkoputkentulehdukselta, keuhkokuumeelta sekä sydäninfarktilta ja aivoverenkierron häiriöiltä. Maksuttomaan influenssarokotukseen ovat oikeutettuja raskaana olevat naiset, kaikki 65 vuotta täyttäneet, alle 7-vuotiaat lapset ja sairauden tai hoidon vuoksi riskiryhmiin kuuluvat henkilöt.

Influenssarokotuksen voi hakea omalta terveysasemalta. Jos ei ole oikeutettu maksuttomaan influenssarokotukseen, rokotteen voi ostaa apteekista lääkärin reseptillä ja käydä pistättämässä sen terveyskeskuksessa.

Rokotteisiin liittyvät huolet

On luonnollista olla huolissaan omasta ja läheisten terveydestä. Rokotteilla yhteiskunnassa varmistetaan kansallisen tason eli koko väestöä kattavaa suojausta, jossa mahdollisimman monella on suoja vakavaa tautia vastaan, terveydenhuollon kantokyky turvataan sekä viruksen kulkua ja muuntautumista hidastetaan. Väestön kattavasta suojasta hyötyvät myös yksittäiset ihmiset.

Jos rokotteen ottaminen mietityttää, suosittelemme keskustelemaan terveydenhoitoalan ammattilaisen kanssa rokotteesta ja sen soveltuvuudesta itselle.

Luotettavaa ja ajantasaista tietoa rokotuksista löydät Rokotustieto.fi-verkkopalvelusta. Sivustolla saa tietoa muun muassa kansallisen rokotusohjelman rokotteista, niiden avulla torjuttavista taudeista sekä ajankohtaisen tilanteen Suomessa myyntiluvan saaneista koronarokotteista. Sivuston ylläpidosta ja sisällöntuotannosta vastaa Lääketietokeskus.