tutkimus suurennuslasi diagrammi
Julkaistu: 24.11.2022
UutisetKorona

Tutkimus pitkäkestoisesta koronasta jatkuu

LT Olli Nevalaisen tutkimuksen tavoitteena on muun muassa saada arvio siitä, kuinka moni Suomessa kokee parantuneensa koronataudista oireiden ja elämänlaadun suhteen.

Suomen Lääketieteen Säätiö julkisti vuonna 2022 jakamansa apurahat 18.11. Yksi aiempaa pidemmän eli 24 kuukauden apurahan saaneista oli LT Olli Nevalainen, jonka tutkimuskohde on vaikean COVID-19-infektion vuoksi sairaalaan joutuneiden suomalaispotilaiden pitkäaikainen toipuminen. Toipumisen lisäksi huomio kiinnitetään siihen, millaisia ja miten yleisiä pitkittyneet koronaoireet ovat. Tavoitteena on saada myös arvio siitä, kuinka moni Suomessa kokee parantuneensa koronataudista oireiden ja elämänlaadun suhteen.

Nevalaisen tutkimushanke on jo osoittanut, että 85 prosenttia potilaista kokee parantuneensa taudista vuoden jälkeen. Samalla 15 prosenttia potilaista kokee olevansa vielä puolikuntoinen. Noin neljännes oireilijoista koki tyypillisesti väsymystä ja heikkouden tunnetta.

Pitkittyneet oireet voivat johtua koronan lisäksi muistakin syistä, sillä sairaalajakso ja tehohoito voivat jo itsessään aiheuttaa pitkän toipumisajan etenkin vanhemmille ihmisille. Koronan sairastaminen ja mahdolliset komplikaatiot ovat voineet myös aiheuttaa arpia keuhkoihin.

Tässä tutkimuksessa ei havaittu sairaalassa annetulla viruslääkkeellä olleen vaikutusta pitkäkestoisen koronan oireiden ilmenemiseen. Suuremmissa kansainvälisissä tutkimuksissa on havaittu yhteys lääkkeen varhaisen antamisen ja koronaoireiden pahentumisen estämisen välillä.

Koronasta kuntoon -hanke

Filha ry:n hallinnoima Koronasta kuntoon -hanke tarjoaa tietoa koronan pitkittyneistä oireista, niistä toipumisesta ja kuntoutumisesta sekä tukee sinua omalla toipumisen polullasi. Hengitysliitto toimii hankekumppanina. Tutustu hankkeeseen.