Koronasta kuntoon -hanke

Koronasta kuntoon -hanke tarjoaa tietoa koronan pitkittyneistä oireista, niistä toipumisesta ja kuntoutumisesta sekä tukee sinua omalla toipumisen polullasi.

Suomessa on tuhansia koronan jälkeen pitkittyneesti oireilevia ihmisiä. Koska oireet voivat olla hyvin moninaisia ja aaltoilevia, on toipuminenkin yksilöllistä. Hoidolle, kuntoutukselle ja tuelle on suuri tarve.

Koronasta kuntoon -hanke tarjoaa tietoa ja tukea koronan jälkeen pitkittyneesti oireilevien omatoimiseen toipumiseen. Toiminta täydentää sosiaali- ja terveydenhuollon palveluita.

Mikäli sinulla on hankalia oireita, oireesi vaikeutuvat tai et tiedä oireittesi aiheuttajaa varmasti, ole yhteydessä terveydenhuollon ammattilaisiin. Hanke ei tarjoa hoitoa tai kuntoutusta.

Koronasta kuntoon -neuvontapuhelin

Neuvontapuhelimesta voit kysyä lisätietoa Koronasta kuntoon -hankkeen kursseista ja ryhmistä sekä neuvoa sosiaaliturvasta ja -palveluista.  Neuvontapuhelimessa ei oteta kantaa yksilöiden terveydentilaan tai anneta henkilökohtaista terveysneuvontaa.

Koronasta kuntoon -hankkeen neuvontapuhelin palvelee tiistaisin kello 15−18 ja torstaisin kello 9−12 numerossa 044  407 7029. Poikkeavat palveluajat päivitetään hankkeen omille sivuille.

Verkkokurssit ja verkkovertaisryhmät

Koronasta kuntoon -hankkeen toiminta koostuu maksuttomista verkkokursseista ja verkkovertaisryhmistä. Koronasta kuntoon -hankkeen verkkokurssien sisältöjä ja verkkovertaisryhmien toimintaa suunnitellaan ja kehitetään yhdessä osallistujien kanssa.

• Avoimella verkkokurssilla saa tietoa pitkittyneistä koronaoireista sekä niistä toipumisesta. Kurssin aiheina ovat muun muassa turvallinen liikkuminen ja liikunta, rasituksensieto ja omaseuranta, rentoutuminen ja hengitys, itselle tärkeiden asioiden vahvistaminen, sosiaaliturva ja palvelut sekä usein kysytyt kysymykset.
  • Intensiiviverkkokurssilla syvennytään edellä mainittuihin avoimen kurssin teemoihin. Kurssilla järjestetään asiantuntijoiden ohjaamia ryhmätapaamisia verkossa. Intensiiviverkkokurssin suunniteltu kesto on 8 viikkoa.
  • Verkkovertaisryhmissä osallistujat voivat jakaa omia kokemuksiaan ilman paineita tai odotuksia, tasavertaisesti muiden kanssa. Vertaisohjaajat koulutetaan. Yhden verkkovertaisryhmän suunniteltu kesto on 6 kuukautta.

Hanketta hallinnoi Filha ry, ja Hengitysliitto toimii hankekumppanina. Kysy lisää asiantuntija Kiti Haukilahdelta, kiti.haukilahti(a)hengitysliitto.fi, 044 407 7052. Hankkeen viralliset verkkosivut löytyvät osoitteesta koronastakuntoon.fi.