näykmä helsinki
Julkaistu: 30.8.2021
UutisetHengityssairaudetHengitysterveysIlmastonmuutosVaikuttaminen

Sään ääri-ilmiöt koettelevat terveyttä monin tavoin

Lue Hengitysliiton mielipidekirjoitus sään ääri-ilmiöistä ja niiden vaikutuksista hengitysterveyteen. Mielipidekirjoitus on julkaistu Helsingin Sanomissa 28.8.

Sään ääri-ilmiöt, kuten suuret lämpötilavaihtelut, pitkittyvät hellejaksot ja rajut sateet ovat lisääntyneet myös Suomessa. Jokainen päätös, joka liittyy ilmastonmuutokseen, on myös terveyspäätös.

Mitä pidempään elämme, sitä enemmän ilmastonmuutoksen vaikutukset tuntuvat terveydessämme. Voidaan jopa puhua uudesta haasteesta myös kansanterveyden tasolla. Ilmastonmuutoksen terveysvaikutuksista tarvitaan lisää tietoa sekä sosiaali- ja terveysalan ammattilaisille että kansalaisille.

Iän karttuessa riskit joutua kesähelteillä lääkärin vastaanotolle, sairaalahoitoon tai jopa menehtyä ennenaikaisesti lisääntyvät, sillä kuumuus kuormittaa voimakkaasti hengitys- ja verenkiertoelimistöä. Erityisesti, jos sairastaa jotain pitkäaikaissairautta.

Enää ei voi ajatella, ettei joku tarvitse tietoa eläinten – kuten punkkien – välittämien sairauksien ehkäisystä. Samalla jokaisella on oltava mahdollisuus lisätä vastustuskykyään viettämällä aikaa luonnossa.

Syksyllä lämpötila pysyy pidempään nollan vaiheilla, mikä rasittaa asfaltoituja teitä ja lisää hiekoituksen tarvetta. Tarvitaan vähemmän pölyäviä tapoja torjua liukkautta eli esimerkiksi huomion kiinnittämistä hiekoitusmateriaalin laatuun. Vaikka ilmasto lämpenee, talvet eivät katoa. Hengittämisestä tulee vaikeampaa myös kovilla pakkasilla, kun ne osuvat kohdalle.

Erityisesti keväisin keuhkot täyttyvät katupölystä, joka lisää hengityssairaiden ja sydän- ja verisuonisairaiden tarvetta terveyspalveluille ja ennenaikaista menehtymistä.

Moni kuntapäättäjä voi vaikuttaa kaavoituksessa asuinalueilla oleviin viheralueisiin ja kävely- ja pyöräilymahdollisuuksiin. Viheralueet auttavat ennaltaehkäisemään tulvia, kun sateet ja hulevedet lisääntyvät, lumen varastointitarpeista puhumattakaan. Uudis- ja korjausrakentamisessa ei saa unohtaa kunnollista jäähdytystä ja tuuletusmahdollisuuksia. Kiinteistöjen rakenteissa on varauduttava viisto- ja rankkasateiden aiheuttamiin kosteusvaurioihin.

Kesän ilmastouutiset ja tuore hallitustenvälisen ilmastonmuutospaneelin (IPCC) raportti osoittavat, että aikaa ei ole hukattavaksi. Valtakunnan päättäjät voivat ilmastolain ja luonnonsuojelulain käynnissä olevassa uudistuksessa varmistaa riittävät tavoitteet, välineet ja kannustimet, jotta sekä luonnosta että terveysriskien ehkäisystä kannetaan vastuu, kaikilla yhteiskunnan tasoilla.

Hengitysliiton ”Sitä on nyt ilmassa” -ohjelma tarjoaa ratkaisuja sää- ja ilmastoriskeihin varautumiseen sekä niiden vähentämiseen hengitysterveyden näkökulmasta sekä kansalaisille että päättäjille.

Satu Mustonen
erityisasiantuntija

Mervi Puolanne
järjestöjohtaja, Hengitysliitto

Lue mielipidekirjoitus Helsingin Sanomissa.