Mietteliäs iäkäs nainen. Nainen näyttää miettivän ravintoon liittymiä asioita, sillä hänen takanaan on iso määrä erilaisia hedelmiä ja mehuja.

Ravinto ja ruokavalio

Monipuolinen ruokavalio auttaa tukee hengityssairaan hyvinvointia.

Terveellisellä ruokavaliolla on vaikutusta hengityssairaan oireiluun ja hyvinvointiin. Ruokavaliossa kannattaa kiinnittää huomiota erityisesti riittävään proteiinin saantiin ja sopivaan ateriarytmiin.

Hengityssairautta sairastava tarvitsee ravintoonsa proteiinia, jotta tärkeä lihasmassa ei vähenisi. Kannattaa suosia ruokavaliossa esimerkiksi maitotuotteita, juustoa, kananmunia, lihaa ja kalaa. Aterioiden riittävästä energiamäärästä on myös huolehdittava.

Ravintoarvojen lisäksi kannattaa kiinnittää huomiota myös ateriarytmiin. Sopiva ateriarytmi on aamupala, kaksi lämmintä ateriaa sekä tarvittavat välipalat. Välipalat voi ajoittaa esimerkiksi iltapäivään ja iltaan.

Lue lisää ravintosuosituksista ja terveellisestä ruokavaliosta Terveyskirjasto.fi-sivustolla.

Hyväksy markkinointievästeet katsoaksesi videon.
Videossa pohditaan ravitsemuskasvatusasiantuntija Sanna Talvian johdolla sitä, miksi syömme tai olemme syömättä. Minkälainen on ajatusten, tunteiden ja kehon vuorovaikutus syömisessä? Miten ruokasuhdeajattelu voi muuttaa suhtautumista terveelliseen syömiseen?