Osa 1: Kuuntele ja etsi ratkaisuja – sisäilmasta oireileva lapsi tarvitsee tukeasi

7. marraskuu 2019 - 13:33 -- KMAhokas
lapsi ja kartta

Ratkaistaan yhdessä -hanke julkaisee 3-osaisen blogisarjan. Aikuisen tehtävä on välittää sisäilmasta oireilevalle lapselle toivoa, Minna Pitkäniemi kirjoittaa sarjan 1. osassa.

”Sitten selvis, että meidän koulussa on sisäilmaongelmia ja se suljetaan 2 vuoden päästä. Lääkäri ehdotti, että mut siirrettäis toiseen kouluun. Nyt mä oon ollut täällä ilman niitä tulehduksia ja väsymystä, joita edellisessä koulussa oli.”  15-vuotias nuori.

Tutun kuuloinen tarina. Liian moni koululainen joutuu tänä päivänä oireilemaan sisäilmaongelmien takia. Edellisen tarinan loppu on sekä hyvä että huono – kouluvaihdos kohensi terveydentilaa ja oppimista, mutta omat kaverit jäivät.

Moni sisäilmasta oireileva lapsi ja nuori kertoo, että on raskasta olla jatkuvasti kipeänä ja odottaa, että terveys korjaantuisi ennalleen. Eniten lapset ja nuoret kertovat kuitenkin yksinäisyydestä ja epävarmuudesta kaiken keskellä. Kokemuksia ja arkea voi olla vaikea jakaa ja sanoittaa toisille.

Lapsi ja nuori joutuu mahdollisesti olemaan paljon pois koulusta ja opiskelemaan yksin kotona. Joskus hän joutuu vaihtamaan koulua. Hän ei ehkä ruokaile, vietä välitunteja muiden kanssa tai pelaa muiden kanssa sisäliikuntatunnilla.

Aikuisen viesti lapselle – keinoja löytyy aina

Tilanteet ovat aina yksilöllisiä, niin myös ratkaisut. Tavoitteena on, että sisäilmasta oireileville lapsille luodaan avun ja tuen polut siinä missä mihin tahansa muuhunkin elämän haasteisiin.

Tärkeä alku ratkaisujen etsimisessä on lapsen ja nuoren kuuleminen. Se tapahtuu siellä missä lapsi ja nuori on. Se on normaalia keskustelua ja alas istumista. Kysy, mitä nuorelle kuuluu ja pohdi yhdessä, miten asiaa voidaan lähteä ratkaisemaan.

Mitä sisäilmasta oireileva lapsi ja nuori toivoo kouluarkeen?

Ei tarvitsi sairastella.
Saisin käydä koulua oman luokkani kanssa.
Tietäisin, keneltä pyytää apua koulussa.
Minua kuultaisiin ja uskottaisiin.

Edellä mainitut toiveet ovat selkeitä. On meidän aikuisten tehtävä välittää lapselle toivoa arjessa – lähteä siitä, että keinoja näiden koulutoiveiden toteutumiseen löytyy aina.

Tukimateriaalia vanhemmille ja opettajille asian käsittelyyn.

sisäilmastasairastuneet

Bloggaaja

Minna Pitkäniemi

Suunnittelija

Toimin Hengitysliitossa Ratkaistaan yhdessä! -hankkeen Etelä-Suomen suunnittelijana. Hankkeen tavoitteena on kehittää eri toimijoiden kanssa ratkaisuja, joiden avulla tuetaan päiväkotien ja koulujen sisäilmasta oireilevien lasten oppimisjärjestelyjä, sosiaalista kanssakäymistä sekä vanhempien osallisuutta

Koulutukseltani olen esiopettaja. Olen työskennellyt lasten ja nuorten parissa päiväkodeissa, kouluissa ja kehittämishankkeissa.

Ratkaistaan yhdessä! -hanke

Lisää bloggauksia aiheesta