Hengitysliitto on sosiaali- ja terveysalan järjestö, jonka tehtävänä on edistää hengitysterveyttä ja hengityssairaan hyvää elämää, jotta meidän kaikkien olisi helpompi hengittää.

Hengitysterveyden edistäminen merkitsee erityisesti hyvän hengitys- ja sisäilmaan liittyvien asioiden nostamista esille sekä liikunnan, terveellisten elämäntapojen ja savuttomuuden puolesta puhumista.

Hengityssairaiden hyvää elämää edistetään tuottamalla tietoa ja ottamalla kantaa sairastuneiden palveluihin ja hyvään hoitoon. Tavoitteena on, että hengityssairaat ja heidän läheisensä voivat elää tasavertaista ja aktiivista elämää, osallistua yhteiskuntaan sekä tukea toisiaan toimimalla vapaaehtoisina, vertaisina ja kokemustoimijoina.

Tuotamme materiaalia hengitysterveydestä ja -sairauksista kiinnostuneille. Lisäksi tuotamme myös sosiaali- ja terveydenhoitoalan ammattilaisille suunnattua materiaalia, kuten Hengityskanava-uutiskirjettä.

Noin joka 5. suomalaisella on hengityssairaus. Hengitysliittoon kuuluu noin 27 000 jäsentä, 84 paikallista hengitysyhdistystä ja 2 valtakunnallista yhdistystä.

Vuosikatsaus 2017

Toimintakertomus ja tilinpäätös 2017

Jos tarvitset ruotsinkielistä Hengitysliiton logoa, ota yhteys tiedotus@hengitysliitto.fi.

Lataa Hengitysliiton logot

Hengitysliitto logo väri png
Hengitysliitto logo väri eps
Hengitysliitto logo mustavalkoinen png
Hengitysliitto logo mustavalkoinen eps

Sosiaali- ja terveyspalvelujen asiakasmaksulain uudistus tulee käymään pitkäaikaissairaiden kukkarolle ja vaikeuttamaan heidän hakeutumistaan seurantakäynneille, ellei hallitus muuta esitystään lausuntokierroksella annetun palautteen perusteella. Hyvää uudistuksessa on se, että asiakasmaksu voitaisiin jättää perimättä asiakkaan tai hänen perheensä toimeentulon vaarantuessa.

Itä-Suomen yliopistossa on kehitteillä menetelmä, jonka tavoitteena on parantaa uniapnean diagnostiikan tarkkuutta ja helpottaa sen toteuttamista. Hengitysliitto pitää tärkeänä sitä, että uusia menetelmiä kehitetään uniapnean ja hengityssairauksien toteamisen helpottamiseksi.

Kansallinen terveysohjelma, jonka teemana on sisäilma, käynnistyy loppuvuodesta 2018. Hengitysliitto tuo Kansallisen sisäilma ja terveys -ohjelmaan sisäilmasta oireilevien ja sairastavien näkökulmia, kokeiltuja ratkaisumalleja ja hyväksi havaittuja käytäntöjä. Nostamme esiin myös vertaistuen merkitystä.

Syksyn verkkovertaisryhmät käynnistyvät. Uusina ryhminä tarjoamme uniapneaa ja keuhkoahtaumatautia sairastavien ryhmät. Lisäksi verkkoryhmien vertaisohjaajille käynnistyy syksyn aikana koulutusryhmä. Tulkaa mukaan! Lue lisää: