Sytyke

Sytyke on Ylivieskassa toimiva työpaja, jonka toimialuetta ovat ammatillinen ja sosiaalinen kuntoutus, uravalmennus, työkyvyn arvioinnit sekä työpajatoiminta. Sytyke toimii Oulun eteläisellä alueella.

Valmennus- ja kuntoutuspalveluiden asiakkaita ovat nuoret ja osatyökykyiset henkilöt, joille etsitään väyliä työ- ja opiskeluelämään. Sytyke tarjoaa myös matalan kynnyksen toimintaa eli sosiaalista kuntoutusta, jossa tavoitteena on arkirytmin hankkiminen ja elämänhallinnan lisääntyminen.

Sytykkeellä autetaan valmentautujaa löytämään realistinen tulevaisuuden suunnitelma. Asiakkaiden osaamista ja vahvuuksia sekä toimintakykyä kartoitetaan työpajan eri osastoilla, joissa työhön valmennetaan aidoissa työtehtävissä. Vuosittain työpajalla on noin 200 asiakasta, minkä lisäksi palveluissa, joissa ei olla työpajalla, on vuosittain noin 60 asiakasta. Valmennus- ja kuntoutuspalveluiden tilaaja-asiakkaita ovat muun muassa Kela, kunnat ja työeläkeyhtiöt. Nuorisolakiin perustuvaa nuorten työpajatoimintaa Sytykkeellä on ollut vuodesta 1994 lähtien. Lisäksi vuosittain on käynnissä 1–3 kehittämishanketta, joilla kehitetään jo olemassa olevaa valmennus- ja kuntoutustoimintaa.

Sytykkeen metalli-, puu-, ja kokoonpanoalojen työpajat tarjoavat erilaisia alihankintapalveluja yrityksille ja julkiselle sektorille. Sytykkeen metallipajassa valmistetaan muun muassa päätysuojaverkkoja jääkiekkokaukaloihin ja kokoonpano-osastolla kootaan erilaisia metallikiinnikkeitä parvekelasien asentamista varten. Sytykkeen puuosastolla valmistetaan alueen yrityksille muun muassa kuljetus- ja logistiikkatoimintaa helpottavia lavoja ja kuljetuslaatikoita.
Lounasravintola, Sytykkeen kahvila Café Pauliina ja Sytykkeen myymälä palvelevat yksityisasiakkaita. Kotihoidon asiakkaana oleville vanhuksille tarjotaan myös kauppakassipalvelua.

Sytykkeellä on ollut työllistämistoimintaa vuodesta 1984 lähtien. Nykyään henkilökuntaa on noin 20. Yksilöohjaajat ovat sosiaali-, terveys- ja nuorisoalan ammattilaisia. Työvalmentajat ja työpisteohjaajat ovat opettamansa alan ammattilaisia, he ohjaavat ja opettavat työpajan eri osastoilla. Hallinnossa on kaksi työntekijää.

Sytykkeellä on käytössään ISO 9001:2015 -laadunhallintajärjestelmä. Sertifioitu toimintajärjestelmä kattaa sosiaalipalvelut eli valmennus- ja kuntoutuspalvelut.

"Samalla kun olen jakanut tarinaani muille, olen käsitellyt omaa sairauttani", Hengitysliiton vertaistoiminnassa mukana oleva Ari kertoo uudessa podcastissa.

Vertaiset ovat oman sairauskokemuksensa asiantuntijoita. "En ole terveydenhuollon ammattilainen, mutta minä voin jakaa arjen vinkkejä muille. Ei ole varmaa, toimivatko minun vinkkini, mutta niistä saattaa aueta uusia näkökulmia", Ari sanoo.

Helena kertoo: "Hengitysliiton vertaistoiminnan avulla sain tietää, että jossakin on joku toinen ihminen, jolla on samanlainen elämäntilanne."

Kuuntele YouTubesta Arin ja Helenan keskustelu: https://bit.ly/2RSU1xJ. Voit kuunnella podcastin eli äänitiedoston millä tahansa laitteella, jossa on internetyhteys.

Kuuntele samalla aikaisemmat 3 podcastia, jotka kertovat vertaiskokemuksesta naisen näkökulmasta. Keskustelijat ovat Hengitysliiton kouluttamia kokemustoimijoita. Lue lisää vertaistoiminnasta:

"Minä olen sitkiä ihiminen."Pitkäaikaissairaus on opettanut paitsi sitkeyttä, myös armollisuutta itseä kohtaan, Elisa kertoo Hengitysliiton podcastissa.

Hengitysliiton 3-osainen kuuntelusarja kertoo naisen elämästä sairauden kanssa:
    Miten kehon muutokset vaikuttavat naiseuteen? Muuttaako sairaus vahvemmaksi? Mikä auttaa vaikeina hetkinä, kun happi meinaa loppua?

Hengitysliiton Minä, nainen -kuuntelusarjassa eli podcastissa kolmikymppiset Elisa ja Pirkko keskustelevat 64-vuotiaan Eevan kanssa naisen elämästä pitkäaikaissairauden kanssa. Keskustelijat ovat Hengitysliiton kouluttamia kokemustoimijoita.

Kuuntele kaikki 3 podcastia Hengitysliiton YouTube-kanavalla: https://bit.ly/2Lv1KAR
    Podcastit ovat äänitiedostoja, joita voi kuunnella millä tahansa älylaitteella.