Järjestöpalveluiden tietosuoja

Henkilötietolaki (523/1999) 10 § ja 24 §.

1.5.2018

Rekisterinpitäjä
Hengitysliitto ry (0201472-1)
Oltermannintie 8, 00620 Helsinki
puh. 020 757 5000 (vaihde)

Yhteyshenkilö rekisteriä koskevissa asioissa

Hengitysliitto ry
Viestintätiimi, tiedotus(a)hengitysliitto.fi
Riitta Turunen, tietosuojavastaava, riitta.turunen(a)hengitysliitto.fi

Oltermannintie 8, 00620 Helsinki
etunimi.sukunimi(a)hengitysliitto.fi
puh. 020 757 5000 (vaihde)

Rekisterin nimi

Järjestön yhteistyö-, sidosryhmä- ja vaikuttamisrekisteri

Henkilötietojen käsittelyn tarkoitus

Henkilötietojen käsittelyn perusteena ovat oikeutetut edut, esim. yhteistyösuhteen ylläpito ja hoito, yhteydenpito sidosryhmiin, vaikuttamistoiminnan toteuttaminen sekä sopimusten täytäntöönpano ja rekisteröidyn suostumus.

Henkilötietojen käsittelyn tarkoituksena on:

• Viestintä ja tiedottaminen, mm. uutiskirjeet, lehdistötiedotteet
  • Vaikuttaminen
  • Koulutusten ja tapahtumien toteuttaminen ja markkinointi
  • Yhteistyö ja viestintä eri toimijoiden välillä
  • Sopimus- ja muiden lupausten ja velvollisuuksien täyttäminen
  • Toiminnan kehittäminen

Rekisterin tietosisältö

• Rekisteröidyn yhteystiedot kuten nimi, sähköpostiosoite, puhelinnumero, osoitetiedot ja ip-osoite
  • Uutiskirjeitä ja lehdistötiedotteita varten kerätään ainoastaan sähköpostit
  • Yhteistyökumppaneiden ja sidosryhmien ja niiden yhteyshenkilöitä koskevat tiedot kuten y-tunnus ja yhteyshenkilöiden nimet sekä yhteystiedot
  • Sopimuksia ja kilpailutuksia koskevat tiedot kuten tiedot menneistä ja voimassaolevista sopimuksista
  • Rekisteröityjen itse vapaaehtoisesti järjestelmiimme antamat tiedot

Säännönmukaiset tietolähteet

Saamme tietoja rekisteröidyltä itseltään ja julkisesti saatavilla olevista lähteistä. Tietoja kerätään verkossa olevalla sähköisellä lomakkeella tai tilaisuuksissa paperisilla lomakkeilla.

Lisäksi henkilötietoja voidaan kerätä ja päivittää tässä tietosuojaselosteessa kuvattuja käyttötarkoituksia varten myös jäsenorganisaatiolta, viranomaisilta ja muilta luotettavilta tahoilta tai muilta kolmansilta osapuolilta saatujen tietojen perusteella sovellettavan lainsäädännön rajoissa.

Tietojen säännönmukaiset luovutukset

Hyödynnämme henkilötietojen käsittelyssä lukuumme toimivia alihankkijoita.

• Uutiskirjeet
  • Tiedotepalvelu
  • IT-palveluntarjoajat

Tietojen siirto EU:n tai ETA:n ulkopuolelle

Tietoja ei luovuteta EU:n tai ETA:n ulkopuolelle.

Rekisterin suojauksen periaatteet

A Manuaalinen aineisto

Manuaaliset aineistot säilytetään lukituissa tiloissa ja tuhotaan tallentamisen jälkeen.

B ATK:lla käsiteltävät tiedot

Tiedot kerätään tietokantoihin, jotka ovat palomuurein, salasanoin ja muilla teknisillä keinoilla suojattuja. Tietokannat ja niiden varmuuskopiot sijaitsevat lukituissa tiloissa ja tietoihin pääsevät käsiksi vain tietyt ennalta nimetyt henkilöt.

Rekisteriin on käyttöoikeus vain niillä henkilöillä, jotka tarvitsevat tietoja tehtäviensä hoitamisessa. Tietokoneella olevia tietoja käytetään henkilökohtaisilla käyttäjätunnuksilla ja salasanalla sekä niiden käyttöä valvotaan.

Säilytämme henkilötietoja niin kauan kuin henkilötiedon käyttötarkoituksen vuoksi on tarpeellista. Säilytämme henkilötietoja vähintään yhteistyön keston ajan ottaen huomioon lainsäädännön ja viranomaisten vaatimukset mm. kirjapitolainsäädäntö, rekisteröityjen tietoja koskeva erityislainsäädäntö ja arkistointia koskevat vaatimukset.

Arvioimme säilyttämisen tarpeellisuutta säännöllisesti sovellettava lainsäädäntö huomioon ottaen. Tämän lisäksi rekisterinpitäjä huolehtii sellaisista kohtuullisista toimenpiteistä, joilla varmistetaan, ettei rekisteröidyistä säilytetä rekisterissä käsittelyn tarkoituksiin nähden yhteensopimattomia, vanhentuneita tai virheellisiä henkilötietoja. Rekisterinpitäjä oikaisee tai hävittää tällaiset tiedot viipymättä.

Tarkastusoikeus

Rekisteröidyllä on oikeus saada rekisterinpitäjältä vahvistus siitä, että häntä koskevia henkilötietoja käsitellään tai että niitä ei käsitellä. Rekisteröidyn pyytäessä rekisterinpitäjän on toimitettava jäljennös käsiteltävistä henkilötiedoista.

Tarkastuspyyntö esitetään kirjallisesti tarkastuspyyntö -lomakkeella tietosuojavastaavalle. Rekisteröidyn henkilöllisyydestä varmistutaan ennen tietojen antamista.

Oikeus vaatia tiedon korjaamista

Rekisteröidyllä on oikeus vaatia, että rekisterinpitäjä oikaisee ilman aiheetonta viivytystä rekisteröityä koskevat epätarkat ja virheelliset henkilötiedot. Rekisterissä olevat virheelliset tiedot korjataan henkilön ilmoituksen perusteella.

Korjausvaatimus esitetään kirjallisesti korjaamisvaatimus -lomakkeella.

Rekisteriin tehtävät yleiset tietojen päivitykset ilmoitetaan suoraan järjestön yhteyshenkilölle esim. yhteyshenkilön ja yhteystietojen muutos.

Osallistu Pieni eleen vaalittomaan keräykseen. Keräys järjestetään maakuntavaalien suunniteltuna ajankohtana 17.-28.10., vaikka vaalit siirtyivätkin keväälle. Vaalittomalla keräyksellä Pieni ele muistuttaa, että lahjoittaminen onnistuu muutenkin kuin käteisenä keräyslippaaseen. https://bit.ly/2CTMxWw

Vertaisuuden voima on kuin tulitikun raapaisusta syntynyt pieni lepattava liekki, joka palautti toivoa elämään. Oivallus, ettei tarvitse selvitä kaikesta yksin, monet muutkin ovat kulkeneet samaa polkua aiemmin. Vertaistoiminta luo uskoa tulevaan, siihen, että tulevaisuus on kaikesta huolimatta olemassa jokaiselle. Vertaisuuden voima on kuin tulitikun raapaisusta syntynyt pieni lepattava liekki, joka palautti toivoa elämään. Hengitysliitto kiittää tämän kirjoituksen myötä kaikkia vertaistoimijoita ja toivottaa oikein hyvää kansainvälistä #vertaistuenpäivä'ä:: https://bit.ly/2yq48kQ

Hengitysliitto muistuttaa Asunnottomien yön alla, että sisäilmasta oireilu ja sairastaminen ovat asunnottomuuden riskitekijä. Sisäilmasta sairastavat asunnottomat ovat asunnottomuuden erityisryhmä, joka tunnistetaan vielä huonosti. Sisäilmasta oireilusta juurensa juontavaan asunnottomuuteen voidaan vaikuttaa tehokkaasti kuntatason ennaltaehkäisevillä ja auttavilla palveluilla.