Näin selvität sisäilmaongelmia

Sisäilman tulee olla raikasta ja huomaamatonta.

Viemärin, kemikaalien, homeen tai maakellarin haju tavanomaisessa toimistoympäristössä ei ole asiaan kuuluva. Hajun syy tulee selvittää ja poistaa.

Monet sisäilman ongelmia aiheuttavat tekijät ovat kuitenkin aistein havaitsemattomia. Laajakaan homeongelma ei välttämättä näy tai haise. Tällöin oireilu voi herättää epäilyksen sisäilmaongelmasta, erityisesti silloin, jos oireilu liittyy tiettyyn rakennukseen ja helpottuu muualla.

Ihmisten kokemat oireet voivat vaihdella huomattavasti. Osa ei saa minkäänlaisia samoissa tiloissa oireita, kun taas herkimmät oireilevat ja voivat jopa sairastua.

Hyödyllisiä kysymyksiä sisäilmaongelmaa selviteltäessä ovat:

• oire- ja altistumistiedot: oireiden vaikeusaste ja haittaavuus, hengitystie- ja yleisoireet, toistuvat infektiot ja niiden paranemisnopeus, lääkevaste
  • aikaisemmin todetut infektiot ja atopiatausta
  • tupakointi
  • altisteet työssä, päiväkodissa, koulussa, kotona ja harrastuksissa
  • oireiden alkamisajankohta, ajallinen yhteys kosteusvaurioon ja epäiltyyn rakennukseen
  • oireiden muutokset lomien ja matkojen aikana
  • oireet muissa rakennuksissa, joissa kosteusvaurioita
  • muiden oireet samassa ympäristössä.

Oireselvittelyn jälkeen tulee rakennuksessa tehdä rakennustekninen tutkimus ja ottaa tarvittavat näytteet.

Kiinteistöön kannattaa luoda sisäilma-asioiden käsittelyohjeet ja perustaa sisäilmaryhmä koordinoimaan selvitystyötä ja helpottamaan tiedonkulkua ja siten myös nopeuttamaan päätöksentekoa.

Avoin ja ajantasainen kiinteistön omistajan ja käyttäjien välillä lisää kaikkien osapuolten välistä luottamusta.

Lue lisää: Sisäilma-asiat ja sisäilmaongelmat

Helsingin Sanomissa julkaistiin 26.5. kärkevästi otsikoitu laaja artikkeli sisäilmaongelmien ristiriitaisesta todellisuudesta. Artikkelissa tuotiin esille, ettei vieläkään ole olemassa tutkittua tietoa, mitkä mekanismit kosteusvaurioissa sairastuttavat osan ihmisistä. Se kuitenkin tiedetään, että osa ihmisistä oireilee ja sairastaa sisäilmasta.

Hengitysliiton mielestä lisää tutkittua tietoa tarvitaan, jotta saadaan hoidettua sekä ihmiset että rakennukset. Sisäilmaongelmia tuottavat kosteus- ja homevaurioiden lisäksi monet muut sisäilman epäpuhtaudet. Jokaisella oireilevalla ja sairastavalla ihmisellä on oikeus tulla kunnioittavasti kohdatuksi ja saada apua tilanteeseensa. Artikkelia lainaten: "Tärkeintä olisi saada palautetta potilaan toimintakyky, edes osittain. Se ei onnistu, jos lääkäri vähättelee potilaan oireita tai ei usko tämän kertomaa."

Hengitysliiton mielestä astmaan on suhtauduttava vakavasti. Kyseessä on keuhkoputkien limakalvojen pitkäaikainen tulehdussairaus, jonka oireita ovat pitkittynyt yskä, limannousu ja hengenahdistus. Astma on keuhkosairaus, joka on hyvin hoidettavissa lääkityksellä. Hoidon tavoitteena on oireeton arki, joka tarkoittaa sitä, että altistuminen ulkoisille ärsykkeille on katkaistava. Tiloista, jotka provosoivat oireet, on päästävä pois. Ihmisen elämänlaadulle astmaan sairastumisella on väliä.

Helsingin Sanomien artikkeliin voi tutustua täällä: https://bit.ly/2XaEaMy. Artikkeli avautuu vain HS:n tilaajille.

Stumppi-neuvontapuhelin (puh. 0800 148 484) tarjoaa maksutonta tukea ja neuvontaa tupakoinnin lopettamisessa. Stumppiin ja Hengitysliittoon voi tutustua tänään Maailma kylässä | World Village Festival -festivaaleilla. Tulkaa tapaamaan meitä klo 11 alkaen Mahdollisuuksien torille. www.stumppi.fi