Näin selvität sisäilmaongelmia

Sisäilman tulee olla raikasta ja huomaamatonta.

Viemärin, kemikaalien, homeen tai maakellarin haju tavanomaisessa toimistoympäristössä ei ole asiaan kuuluva. Hajun syy tulee selvittää ja poistaa.

Monet sisäilman ongelmia aiheuttavat tekijät ovat kuitenkin aistein havaitsemattomia. Laajakaan homeongelma ei välttämättä näy tai haise. Tällöin oireilu voi herättää epäilyksen sisäilmaongelmasta, erityisesti silloin, jos oireilu liittyy tiettyyn rakennukseen ja helpottuu muualla.

Ihmisten kokemat oireet voivat vaihdella huomattavasti. Osa ei saa minkäänlaisia samoissa tiloissa oireita, kun taas herkimmät oireilevat ja voivat jopa sairastua.

Hyödyllisiä kysymyksiä sisäilmaongelmaa selviteltäessä ovat:

• oire- ja altistumistiedot: oireiden vaikeusaste ja haittaavuus, hengitystie- ja yleisoireet, toistuvat infektiot ja niiden paranemisnopeus, lääkevaste
  • aikaisemmin todetut infektiot ja atopiatausta
  • tupakointi
  • altisteet työssä, päiväkodissa, koulussa, kotona ja harrastuksissa
  • oireiden alkamisajankohta, ajallinen yhteys kosteusvaurioon ja epäiltyyn rakennukseen
  • oireiden muutokset lomien ja matkojen aikana
  • oireet muissa rakennuksissa, joissa kosteusvaurioita
  • muiden oireet samassa ympäristössä.

Oireselvittelyn jälkeen tulee rakennuksessa tehdä rakennustekninen tutkimus ja ottaa tarvittavat näytteet.

Kiinteistöön kannattaa luoda sisäilma-asioiden käsittelyohjeet ja perustaa sisäilmaryhmä koordinoimaan selvitystyötä ja helpottamaan tiedonkulkua ja siten myös nopeuttamaan päätöksentekoa.

Avoin ja ajantasainen kiinteistön omistajan ja käyttäjien välillä lisää kaikkien osapuolten välistä luottamusta.

Lue lisää: Sisäilma-asiat ja sisäilmaongelmat

Sosiaali- ja terveyspalvelujen asiakasmaksulain uudistus tulee käymään pitkäaikaissairaiden kukkarolle ja vaikeuttamaan heidän hakeutumistaan seurantakäynneille, ellei hallitus muuta esitystään lausuntokierroksella annetun palautteen perusteella. Hyvää uudistuksessa on se, että asiakasmaksu voitaisiin jättää perimättä asiakkaan tai hänen perheensä toimeentulon vaarantuessa.

Itä-Suomen yliopistossa on kehitteillä menetelmä, jonka tavoitteena on parantaa uniapnean diagnostiikan tarkkuutta ja helpottaa sen toteuttamista. Hengitysliitto pitää tärkeänä sitä, että uusia menetelmiä kehitetään uniapnean ja hengityssairauksien toteamisen helpottamiseksi.

Kansallinen terveysohjelma, jonka teemana on sisäilma, käynnistyy loppuvuodesta 2018. Hengitysliitto tuo Kansallisen sisäilma ja terveys -ohjelmaan sisäilmasta oireilevien ja sairastavien näkökulmia, kokeiltuja ratkaisumalleja ja hyväksi havaittuja käytäntöjä. Nostamme esiin myös vertaistuen merkitystä.

Syksyn verkkovertaisryhmät käynnistyvät. Uusina ryhminä tarjoamme uniapneaa ja keuhkoahtaumatautia sairastavien ryhmät. Lisäksi verkkoryhmien vertaisohjaajille käynnistyy syksyn aikana koulutusryhmä. Tulkaa mukaan! Lue lisää: