Näin selvität sisäilmaongelmia

Sisäilman tulee olla raikasta ja huomaamatonta.

Viemärin, kemikaalien, homeen tai maakellarin haju tavanomaisessa toimistoympäristössä ei ole asiaan kuuluva. Hajun syy tulee selvittää ja poistaa.

Monet sisäilman ongelmia aiheuttavat tekijät ovat kuitenkin aistein havaitsemattomia. Laajakaan homeongelma ei välttämättä näy tai haise. Tällöin oireilu voi herättää epäilyksen sisäilmaongelmasta, erityisesti silloin, jos oireilu liittyy tiettyyn rakennukseen ja helpottuu muualla.

Ihmisten kokemat oireet voivat vaihdella huomattavasti. Osa ei saa minkäänlaisia samoissa tiloissa oireita, kun taas herkimmät oireilevat ja voivat jopa sairastua.

Hyödyllisiä kysymyksiä sisäilmaongelmaa selviteltäessä ovat:

• oire- ja altistumistiedot: oireiden vaikeusaste ja haittaavuus, hengitystie- ja yleisoireet, toistuvat infektiot ja niiden paranemisnopeus, lääkevaste
  • aikaisemmin todetut infektiot ja atopiatausta
  • tupakointi
  • altisteet työssä, päiväkodissa, koulussa, kotona ja harrastuksissa
  • oireiden alkamisajankohta, ajallinen yhteys kosteusvaurioon ja epäiltyyn rakennukseen
  • oireiden muutokset lomien ja matkojen aikana
  • oireet muissa rakennuksissa, joissa kosteusvaurioita
  • muiden oireet samassa ympäristössä.

Oireselvittelyn jälkeen tulee rakennuksessa tehdä rakennustekninen tutkimus ja ottaa tarvittavat näytteet.

Kiinteistöön kannattaa luoda sisäilma-asioiden käsittelyohjeet ja perustaa sisäilmaryhmä koordinoimaan selvitystyötä ja helpottamaan tiedonkulkua ja siten myös nopeuttamaan päätöksentekoa.

Avoin ja ajantasainen kiinteistön omistajan ja käyttäjien välillä lisää kaikkien osapuolten välistä luottamusta.

Lue lisää: Sisäilma-asiat ja sisäilmaongelmat

• Facebook : 2139755382719656

Tänä vuonna emme pääse valitettavasti osallistumaan Helsinki Pride -tapahtumaan, mutta toivotamme viime vuoden tapahtumasta otetulla kuvalla kaikille hyvää suvaitsevuuden viikkoa ja kuukautta!

Harvinainen Maraton on Suomessa ensimmäinen liikunnallinen tapahtuma, joka järjestetään harvinaista keuhkosairautta sairastaville, keuhkonsiirron saaneille, heidän läheisilleen ja muille asiasta kiinnostuneille.

Vielä ehdit osallistumaan tapahtumaan ilmoittautumalla 29.6. mennessä!

Osallistuminen osoitteessa: https://bit.ly/2KdCuiU

Hengitysliiton keskustoimisto jää kesätauolle heinäkuun ajaksi. Liiton Facebook päivystää taas 17.7.2018 eteenpäin. Yksityisviesteihin ei kuitenkaan voida heti vastata, sillä suurin osa asiantuntijoista palaa työn äärelle vasta 6.8.2018. Hyvää kesää!

Yksi elämä järjestää SuomiAreenassa yhdessä Lääkäriliiton, Doctagonin ja CGI:n kanssa Terveydenhuollon hyvät ja huonot uutiset, johon sisältyy kolme terveydenhuoltoon liittyvää debaattia. Keskusteiluissa käsitellään muun muassa terveydenhuollon robotiikkaa ja sotea. Liity kuulolle 18.7 klo 13-14!

Onko sinulla heinänuha tai allergiasta johtuvia hengitystieoireita? Toimittaja etsii kauttamme haastateltavaa kertomaan arjen kokemuksistaan aikakauslehteen. Kuva otetaan, mutta haastattelu onnistuu tarvittaessa myös puhelimitse. Laita yhteystietosi yksityisviestillä niin välitämme ne eteenpäin toimittajalle!