Oireet ja diagnoosi

Kokemustiedon mukaan tyypillisiä sisäilmasta oireilevan ja sairastavan fyysisiä reaktioita ovat hengitystie- ja astmaoireet sekä erilaiset infektiot.

Yleiseen oirekirjoon kuuluvat myös:

• erilaiset yliherkkyydet (haju, pöly, kemikaali-, ruoka-aine ja sähkö)
  • erilaiset iho- ja silmäoireet
  • yleinen uupumus, väsymys ja sydänoireet
  • päänsärky, huimaus ja lämpöily
  • vatsaoireet
  • niveloireet ja puutumiset
  • muistin ja kognitiivisen toiminnan heikkeneminen.

Sisäilmasta sairastamiselle ei ole olemassa omaa sairausdiagnoosia, sillä oireilu ja sairastaminen ovat yksilöllisesti muodostuvia erilaisten oireiden kirjoja. Sairastamisen taustalla vaikuttavaa fysiologista mekanismia ei ole vielä löydetty.

Homevaurioiden aiheuttamat terveyshaitat

Homevauriot voivat aiheuttaa terveyshaittoja iästä ja terveydentilasta riippumatta. Oireet saattavat ilmaantua toisille jo lyhyen altistumisen jälkeen, kun taas toiset eivät saa oireita lainkaan. Yleensä oireilu helpottaa, kun poistutaan tilasta, jossa ongelmia on. Toisaalta oireet palaavat takaisin, kun tilaan palataan.

Yleisimmät terveyshaitat ovat:

• yleisoireita (esim. poikkeuksellinen päänsärky, väsymys, lievä lämpöily, pahoinvointi, nivelsärky ja huimaus)
  • ärsytysoireita (esim. nenän tukkoisuus, nuha, kurkun karheus, kurkkukipu, äänen käheys, limannousu keuhkoista, pitkittynyt yskä, yöllinen yskä, nielun ärsytys, hengenahdistus, hengityksen vinkuna, silmäoireet, silmän sidekalvon infektiot ja iho-oireet)
  • pitkittyneitä infektioita (esim. flunssat sekä poskiontelon- ja keuhkoputkentulehdukset)
  • joskus myös hengityssairauksia (esim. astma, allerginen nuha ja homepölykeuhko).

Lahjoitusbanneri

Tarvisetko tukea sisäilmasairauden kanssa elämiseen? Soita sisäilmasta sairastuneiden vertaispuhelimeen 044 407 7010 tiistaisin klo 9−12 ja torstaisin klo 16−19. Vertaispuhelin tarjoaa tukea sisäilmasta sairastuneille ja siitä oireileville sekä heidän läheisilleen. Soittaminen 0207-alkuisiin numeroihin maksaa 0,08 € / puhelu + 0,16 € / minuutti.

• Facebook : 2841090285919492

Jos lapsesi oireilee sisäilmasta ja kaipaat tukea sekä kuuntelevaa korvaa, soita Vanhempainlinjalle! Puhelimessa sisäilmasta oireilevien lasten vanhemmat voivat purkaa ajatuksiaan luottamuksellisesti. Vanhempainlinja palvelee keskiviikkoisin kello 16–19 numerossa 044 407 7010. Palvelu on maksutonta.

Hae mukaan vapaaehtoiseksi päivystäjäksi. Lue lisää: https://bit.ly/2GZCFuC

Epäiletkö, että kotonasi on sisäilmaongelma? Tökkiikö kotisi ilmanvaihto? Onko sinulla mielessäsi joku muu sisäilmaan liittyvä kysymys? Soita Hengitysliiton sisäilma- ja korjausneuvontapuhelimeen. Sisäilma-asiantuntijamme neuvovat sinua ma–to klo 9–15 numerossa 020 757 5181. Palvelu on maksutonta. Soittaminen 0207-alkuisiin numeroihin maksaa 8,35 senttiä/puhelu + 16,69 senttiä/minuutti.