Oireet ja diagnoosi

Kokemustiedon mukaan tyypillisiä sisäilmasta oireilevan ja sairastavan fyysisiä reaktioita ovat hengitystie- ja astmaoireet sekä erilaiset infektiot.

Yleiseen oirekirjoon kuuluvat myös:

• erilaiset yliherkkyydet (haju, pöly, kemikaali-, ruoka-aine ja sähkö)
  • erilaiset iho- ja silmäoireet
  • yleinen uupumus, väsymys ja sydänoireet
  • päänsärky, huimaus ja lämpöily
  • vatsaoireet
  • niveloireet ja puutumiset
  • muistin ja kognitiivisen toiminnan heikkeneminen.

Sisäilmasta sairastamiselle ei ole olemassa omaa sairausdiagnoosia, sillä oireilu ja sairastaminen ovat yksilöllisesti muodostuvia erilaisten oireiden kirjoja. Sairastamisen taustalla vaikuttavaa fysiologista mekanismia ei ole vielä löydetty.

Homevaurioiden aiheuttamat terveyshaitat

Homevauriot voivat aiheuttaa terveyshaittoja iästä ja terveydentilasta riippumatta. Oireet saattavat ilmaantua toisille jo lyhyen altistumisen jälkeen, kun taas toiset eivät saa oireita lainkaan. Yleensä oireilu helpottaa, kun poistutaan tilasta, jossa ongelmia on. Toisaalta oireet palaavat takaisin, kun tilaan palataan.

Yleisimmät terveyshaitat ovat:

• yleisoireita (esim. poikkeuksellinen päänsärky, väsymys, lievä lämpöily, pahoinvointi, nivelsärky ja huimaus)
  • ärsytysoireita (esim. nenän tukkoisuus, nuha, kurkun karheus, kurkkukipu, äänen käheys, limannousu keuhkoista, pitkittynyt yskä, yöllinen yskä, nielun ärsytys, hengenahdistus, hengityksen vinkuna, silmäoireet, silmän sidekalvon infektiot ja iho-oireet)
  • pitkittyneitä infektioita (esim. flunssat sekä poskiontelon- ja keuhkoputkentulehdukset)
  • joskus myös hengityssairauksia (esim. astma, allerginen nuha ja homepölykeuhko).

Lahjoitusbanneri

Hengitysliiton mobiilijäsenpalvelu Mopsin kautta saat puhelimesi näytölle muistutuksen Hengitysliiton tulevista tapahtumista. Mopsin jäseneduista löydät myös Tuija Rantamaan MediYoga-verkkointensiivikurssin, joka sisältää kymmenen tunnin mittaista MediYoga-harjoituskertaa. Mopsista löydät niin yhdistyksen kuin liitonkin jäsenedut ja tapahtumat. Mopsin avulla voit myös soittaa Hengitysliiton palvelupuhelimiin helposti, vaikka matkan päältä. Lisäksi Mopsissa luet näppärästi liiton uutiset, päivität jäsentietosi sekä kerrot meille toiveesi, ideasi tai palautteesi. Lue lisää ja katso latausohjeet täällä: https://bit.ly/2GX8THD

• Facebook : 2509529719075552

Sisäilmasta sairastuneiden vertaispuhelin palvelee tiistaisin klo 9−12 ja torstaisin klo 16−19 numerossa 044 407 7010. Vertaispuhelin tarjoaa sisäilmasta sairastuneille ja siitä oireileville sekä heidän läheisilleen tukea sisäilmasairauden kanssa elämiseen. Vertaispuhelimessa päivystävät liiton kouluttamat vapaaehtoiset.

Kiinnostaako vapaaehtoistyö? Hae päivystäjäksi sisäilmasta sairastuneiden vertaispuhelimeen: https://bit.ly/2Bjkopt