Terve talo -projekti

Hengitysliiton Terve Talo -projektissa rakennettiin astmaa sairastavalle soveltuva omakotitalo, jonka sisäilman laatu huomioitiin rakennustöiden alkuvaiheesta lähtien.

Uutta rakennusta rakennettaessa:

• Panosta rakennuksen ja sen järjestelmien huolelliseen suunnitteluun.
  • Estä materiaalien ja rakenteiden kastuminen ja likaantuminen rakentamisen aikana.
  • Varmista riittävä ilmanvaihto ja huolehdi ilmanvaihtolaitteiston puhtaudesta.
  • Siivoa säännöllisesti sekä valitse kotiin vähäpäästöisiä rakennus- ja sisustusmateriaaleja.

Rakennuksen rakenteiden ja järjestelmien säännöllisellä huollolla ja korjaamisella voi merkittävästi vähentää kosteusvaurion riskiä.

Rakennustyömaan edistymistä voi seurata kuvien kera vaihe vaiheelta Terve talo -projektissa. Rakentamisen liittyvät valinnat ja perustelut toimivat nykyaikaisen rakentamistavan oppaana. Terve Talo -omakotitalon materiaalihankinnoissa otettiin huomioon niiden hinta-laatusuhde. Materiaalit ovat siis hyviä, mutta eivät kaikkein kalleimpia.

Tutustu Terve talo -projektiin

• Facebook : 2407519885943203

Iho kutisee, silmiä kirvelee, limakalvot kuivuvat ja hengitysteitä ärsyttää. Ollaan tultu Suomessa vuodenaikaan, jossa ulkoilma ja siten myös sisäilma, alkavat kuivua. Kuivalla säällä asunnon sisäilman kosteuspitoisuuden säätelyn merkitys kasvaa. Asunnon kosteutta voi säädellä muun muassa laskemalla sisäilman lämpötilaa ja parantamalla asunnon ilmanvaihtoa. Lue tarkemmat ohjeet Hengitysliiton sisäilma-asiantuntija Kirsi Säkkisen blogikirjoituksesta.

Jokainen voi itse vaikuttaa siihen, millaista savua oman talon piipusta tupruaa. Polttotapahtuman kriittisin vaihe päästöjen kannalta on syttyminen ja palamisen alkuvaihe. Sytyttämällä oikein voit siis helposti vaikuttaa poltosta aiheutuvien päästöjen määrään. Näin sytytät oikein:

- Tarkista ennen tulen tekemistä, että tuhka on poistettu asianmukaisesti, ja pellit ovat auki.
    - Lado puut vaakatasoon siten, että palamisilma pääsee kiertämään pilkkeiden välistä.
    - Aseta isot puut alle, pienemmät päälle, ja ylimmäksi sytykkeet.
    - Jätä vapaata tilaa vähintään kolmasosa tulipesän korkeudesta.
    - Huolehdi, että huoneeseen tulee riittävästi korvausilmaa.

• Facebook : 2407082829320242

Vuoden viimeisessä Hengitys-lehdessä on teemana keuhkoahtaumatauti. Lue lehdestä myös kattava tietopaketti ravinnon vaikutuksesta aivojesi terveyteen, perehdy videopalvelu YouTuben alkeisiin ja katso, minkälaisia työkaluja HJK Oy:n toimitusjohtaja Aki Riihilahti tarjoaa menestykseen. Lue lisää: https://bit.ly/2GpEyDd

Ilotulitteiden aiheuttamat lyhytaikaisetkin korkeat pienhiukkaspitoisuudet voivat aiheuttaa oireiden pahenemista hengitys- ja sydänsairauksia sairastaville sekä haittaa herkille väestöryhmille. Hengitysliitto kehottaa allekirjoittamaan Rajat räiskeelle -kansalaisaloitteen, jonka tavoitteena on, että siirtymäajan jälkeen ilotulituksia saavat järjestää vain ammattilaiset. https://bit.ly/2Gk07VD