Terve talo -projekti

Hengitysliiton Terve Talo -projektissa rakennettiin astmaa sairastavalle soveltuva omakotitalo, jonka sisäilman laatu huomioitiin rakennustöiden alkuvaiheesta lähtien.

Uutta rakennusta rakennettaessa:

• Panosta rakennuksen ja sen järjestelmien huolelliseen suunnitteluun.
  • Estä materiaalien ja rakenteiden kastuminen ja likaantuminen rakentamisen aikana.
  • Varmista riittävä ilmanvaihto ja huolehdi ilmanvaihtolaitteiston puhtaudesta.
  • Siivoa säännöllisesti sekä valitse kotiin vähäpäästöisiä rakennus- ja sisustusmateriaaleja.

Rakennuksen rakenteiden ja järjestelmien säännöllisellä huollolla ja korjaamisella voi merkittävästi vähentää kosteusvaurion riskiä.

Rakennustyömaan edistymistä voi seurata kuvien kera vaihe vaiheelta Terve talo -projektissa. Rakentamisen liittyvät valinnat ja perustelut toimivat nykyaikaisen rakentamistavan oppaana. Terve Talo -omakotitalon materiaalihankinnoissa otettiin huomioon niiden hinta-laatusuhde. Materiaalit ovat siis hyviä, mutta eivät kaikkein kalleimpia.

Tutustu Terve talo -projektiin

• Facebook : 2055522307809631

Kuntoutusverkosto KUVE on huolissaan kuntoutuksen tulevaisuudesta sote-uudistuksessa. Julkisuuteen on välittynyt viestejä siitä, että lääkinnällisen kuntoutuksen järjestämisvastuuta oltaisiin siirtämässä Kelalta maakuntiin ottamatta kaikilta osin huomioon kuntoutuskomitean mietinnössä esitettyjä asiantuntijanäkemyksiä.

• Facebook : 2055494467812415

Varhaislapsuuden kodin kosteusvaurio voi lisätä lapsen matala-asteista tulehdusta, mutta vaikutus ei näyttäisi olevan pysyvä, todetaan THL:n tutkimuksessa. Niin tai näin, kosteusvaurioille altistuminen on joka tapauksessa saatava loppumaan. Ja tähän on yksinkertainen resepti: rakennukset on korjattava kuntoon ja asukkailla on oltava mahdollisuus puhtaisiin väistötiloihin.

• Facebook : 2055380104490518

Hengitysliitto kerää varoja neuvoloille tarkoitettujen häkämittareiden hankkimiseksi. Mittareiden avulla voidaan seurata odottavien ja synnyttäneiden äitien ja vauvojen elimistön häkäpitoisuuksia. Näin kehitykselle haitalliset riskit voidaan havaita ja puuttua niihin jo ennakoon. Voit osallistua arpajaisiin verkossa: