Vaikuttaminen

Hengitysliitto vaikuttaa pitkäjänteisesti yhteiskunnassa käytävään keskusteluun ja päätöksentekoon asioissa, jotka liittyvät puhtaaseen hengitysilmaan, hengitysterveyteen ja hengityssairauksiin.

Hengitysliitto vaikuttaa poliittiseen päätöksentekoon antamalla lausuntoja, tekemällä vetoomuksia ja lakialoitteita sekä kirjoittamalla kannanottoja ja mielipidekirjoituksia. Liiton asiantuntijat tapaavat sekä poliitikkoja että virkamiehiä ja osallistuvat kutsusta erilaisten työryhmien toimintaan sekä eduskunnan valiokuntien kokouksiin. Lisäksi toimitaan valtakunnallisissa ohjelmissa, kuten Terveet tilat 2028 ja Kansallinen sisäilma ja terveys -ohjelma 2018–2028 sekä Savuton Suomi 2030. Tutustu lausuntoihin ja tiedotteisiin.

Terveydenhuoltoalan ammattilaisiin (lääkärit, sairaanhoitajat, apteekkarit ja farmaseutit, fysioterapeutit ja kuntoutusohjaajat jne.) vaikutetaan julkaisemalla tutkittua tietoa, erilaisia oppaita ja uutiskirjettä. Hengitysyhdistykset huolehtivat alueellisesta vaikuttamisesta paikallistasolla pitämällä yhteyttä esim. kuntayhtymien ja sairaanhoitopiirien edustajiin.

Liiton asiantuntijat antavat vuosittain yli sata haastattelua ja taustaselvitystä eri toimittajille (sanoma- ja aikakauslehdet, televisio-, radio- ja verkkomediat) sekä valtakunnallisella että paikallisella tasolla. Aiheet vaihtelevat rakentamisesta hengitysterveyteen (astma, uniapnea, keuhkoahtaumatauti, savuttomuus, liikunta) ja hengityssairaiden aseman turvaamiseen (sisäilmasta sairastuneet, yleinen sosiaaliturva jne.).

Näiltä verkkosivuilta löydät sekä ajantasaista asiatietoa että liiton asiantuntijoiden mielipidekirjoituksia. Voit lähettää palautetta ja keskustella sosiaalisen median (Facebook, Twitter) kanavissa, joissa löydät liiton ja sen asiantuntijat tunnisteella @hengitysliitto.

Kysy lisää vaikuttamistyöstä: järjestöjohtaja Mervi Puolanne ja sosiaali ja terveyspoliittinen asiantuntija Katri Nokela, etunimi.sukunimi@hengitysliitto.fi

"Samalla kun olen jakanut tarinaani muille, olen käsitellyt omaa sairauttani", Hengitysliiton vertaistoiminnassa mukana oleva Ari kertoo uudessa podcastissa.

Vertaiset ovat oman sairauskokemuksensa asiantuntijoita. "En ole terveydenhuollon ammattilainen, mutta minä voin jakaa arjen vinkkejä muille. Ei ole varmaa, toimivatko minun vinkkini, mutta niistä saattaa aueta uusia näkökulmia", Ari sanoo.

Helena kertoo: "Hengitysliiton vertaistoiminnan avulla sain tietää, että jossakin on joku toinen ihminen, jolla on samanlainen elämäntilanne."

Kuuntele YouTubesta Arin ja Helenan keskustelu: https://bit.ly/2RSU1xJ. Voit kuunnella podcastin eli äänitiedoston millä tahansa laitteella, jossa on internetyhteys.

Kuuntele samalla aikaisemmat 3 podcastia, jotka kertovat vertaiskokemuksesta naisen näkökulmasta. Keskustelijat ovat Hengitysliiton kouluttamia kokemustoimijoita. Lue lisää vertaistoiminnasta:

"Minä olen sitkiä ihiminen."Pitkäaikaissairaus on opettanut paitsi sitkeyttä, myös armollisuutta itseä kohtaan, Elisa kertoo Hengitysliiton podcastissa.

Hengitysliiton 3-osainen kuuntelusarja kertoo naisen elämästä sairauden kanssa:
    Miten kehon muutokset vaikuttavat naiseuteen? Muuttaako sairaus vahvemmaksi? Mikä auttaa vaikeina hetkinä, kun happi meinaa loppua?

Hengitysliiton Minä, nainen -kuuntelusarjassa eli podcastissa kolmikymppiset Elisa ja Pirkko keskustelevat 64-vuotiaan Eevan kanssa naisen elämästä pitkäaikaissairauden kanssa. Keskustelijat ovat Hengitysliiton kouluttamia kokemustoimijoita.

Kuuntele kaikki 3 podcastia Hengitysliiton YouTube-kanavalla: https://bit.ly/2Lv1KAR
    Podcastit ovat äänitiedostoja, joita voi kuunnella millä tahansa älylaitteella.