Paikallinen vaikuttaminen

Liiton vaikuttamistoiminta on valtakunnallista, paikallisesta vaikuttamisesta huolehtivat erityisesti liiton jäsenjärjestöt eli hengitysyhdistykset.

Liitto tukee hengitysyhdistysten vaikuttamistyötä yhteisillä materiaaleilla ja yhteiskunnallisella vaikuttamiskoulutuksella. Kunnallispolitiikkaan otamme kantaa yleisellä tasolla vaaliteemoina ja jakamalla hyviä käytäntöjä ja julkaisemalla kuntalais-aloitteita. Alueellisen vaikuttamisen painopisteinä ovat savuttomuus, sisäilma-asiat, hyvä hengitysilma, hyvinvointia ja terveyttä edistävät elämäntavat.

Kuntalaisaloitteet

Hengitysliitto kannustaa jäsenyhdistyksiään, jäseniään sekä muita kiinnostuneita mukaan yhteiskunnalliseen vaikuttamiseen. Yksi tapa saada ääni kuuluviin hyvän hengitysterveyden ja sisäilman puolesta, on tehdä asiasta kuntalaisaloite. Julkaisemme listaa kaikista tietoomme tulleista kuntalaisaloitteista näistä teemoista, jotka noudattavat Hengitysliiton näkemyksen mukaan uusinta, monipuolisesti vahvistettua tietoa hengitysterveydestä, hengityssairauksista sekä sisäilmakysymyksistä.

Listan kuntalaisaloitteista näet täältä. Jos haluat oman aloitteesi mukaan listaukseen, lähetä linkki osoitteeseen tiedotus(a)hengitysliitto.fi.

Yhteistyö kuntapäättäjien, virkamiesten ja terveydenhuoltoalan ammattilaisten kanssa

Hengitysliitto on mukana erilaisissa hankkeissa, joissa edistetään hengitysterveyttä, hoito- ja liikuntapolkujen kehittämistä kunnissa sekä hyvää sisäilmaa:

"Samalla kun olen jakanut tarinaani muille, olen käsitellyt omaa sairauttani", Hengitysliiton vertaistoiminnassa mukana oleva Ari kertoo uudessa podcastissa.

Vertaiset ovat oman sairauskokemuksensa asiantuntijoita. "En ole terveydenhuollon ammattilainen, mutta minä voin jakaa arjen vinkkejä muille. Ei ole varmaa, toimivatko minun vinkkini, mutta niistä saattaa aueta uusia näkökulmia", Ari sanoo.

Helena kertoo: "Hengitysliiton vertaistoiminnan avulla sain tietää, että jossakin on joku toinen ihminen, jolla on samanlainen elämäntilanne."

Kuuntele YouTubesta Arin ja Helenan keskustelu: https://bit.ly/2RSU1xJ. Voit kuunnella podcastin eli äänitiedoston millä tahansa laitteella, jossa on internetyhteys.

Kuuntele samalla aikaisemmat 3 podcastia, jotka kertovat vertaiskokemuksesta naisen näkökulmasta. Keskustelijat ovat Hengitysliiton kouluttamia kokemustoimijoita. Lue lisää vertaistoiminnasta:

"Minä olen sitkiä ihiminen."Pitkäaikaissairaus on opettanut paitsi sitkeyttä, myös armollisuutta itseä kohtaan, Elisa kertoo Hengitysliiton podcastissa.

Hengitysliiton 3-osainen kuuntelusarja kertoo naisen elämästä sairauden kanssa:
    Miten kehon muutokset vaikuttavat naiseuteen? Muuttaako sairaus vahvemmaksi? Mikä auttaa vaikeina hetkinä, kun happi meinaa loppua?

Hengitysliiton Minä, nainen -kuuntelusarjassa eli podcastissa kolmikymppiset Elisa ja Pirkko keskustelevat 64-vuotiaan Eevan kanssa naisen elämästä pitkäaikaissairauden kanssa. Keskustelijat ovat Hengitysliiton kouluttamia kokemustoimijoita.

Kuuntele kaikki 3 podcastia Hengitysliiton YouTube-kanavalla: https://bit.ly/2Lv1KAR
    Podcastit ovat äänitiedostoja, joita voi kuunnella millä tahansa älylaitteella.