näykmä helsinki

Sää- ja ilmastoriskiohjelma

Ilmaston lämpenemisen haitalliset vaikutukset hengitysterveyteen tuntuvat erityisesti ikääntyneillä ihmisillä ja pitkäaikaissairailla.

Sitä on nyt ilmassa – Hengitysliiton ohjelma sää- ja ilmastoriskeihin varautumiseen sekä niiden vähentämiseen (2019–2022) tarjoaa ratkaisuja, joita jokainen voi tehdä omassa elämässään ja ehdotuksia päättäjille, miten kaavoituksen ja suunnittelun keinoin ongelmia voi ennaltaehkäistä. Luontosuhteen vaaliminen eli yhteyden säilyttäminen luontoon on tärkeää niin terveille kuin hengityssairaille.

Kun toimimme ajoissa, meillä on aikaa sopeutua muutokseen ja suojella tulevia sukupolvia.

Maailmanlaajuisesti tarkasteltuna Suomi on edelleen puhdas maa, jossa ilmansaasteita on vähän. Suomalaiset eivät kuitenkaan ole suojassa ilmastonmuutoksen vaikutuksilta, sillä ilmakehä ei tunne kansallisia rajoja:

• Ilmansaasteet ja laajojen maastopalojen tuottamat pienhiukkaset heikentävät ilmanlaatua meilläkin.
  • Yhä sateisemmaksi käyvä sää tuo mukanaan rakennusten kosteusongelmia.
  • Entistä kovemmat helteet ja pienhiukkaset tekevät hengittämisestä vaikeampaa erityisesti pitkäaikaissairailla, lapsilla ja iäkkäillä.
  • Ilmaston lämpenemisen aiheuttavat muutokset vaikuttavat useilla eri tavoilla elinympäristöömme ja terveyteemme.

Katso Sitä on nyt ilmassa -verkkoluentosarja Youtubessa.

sitä on nyt ilmassa ohjelma ilmastoriskiohjelman kansi helsingin kaupunki maisema

Sitä on nyt ilmassa

Tutustu Hengitysliiton sää- ja ilmastoriski -ohjelmaan.

Osallistu kevätkeräykseen 2024

Pienikin lahjoitus on tärkeä ja helpottaa hengityssairaan arkea. Kiitos avustasi.