Yhteistyö korjaussuunnittelijan kanssa

Korjaussuunnitelmaa ei voi tehdä kuka tahansa suunnittelija.

Toimivien korjausratkaisujen suunnittelu vaatii vahvaa rakennusfysiikan osaamista ja käytännön kokemusta kosteus- ja homevaurion korjaussuunnittelusta. Korjaussuunnittelija on parhaimmassa tapauksessa tutkimukset tehnyt kuntotutkija, mutta tähän tehtävään joudutaan usein palkkaamaan kosteusvauriokorjaussuunnittelija.

Näin toimit yhteistyössä korjaussuunnittelijan kanssa:

• Korjaussuunnittelija esittää eri rakennustekniset korjaustapavaihtoehdot ja kustannusarviot.
  • Korjaussuunnittelija selvittää eri korjausvaihtoehtoihin liittyvät riskit.
  • Sinä rakennuttajana valitset korjaustavan. Pohdi tarkasti eri korjaustapojen riskejä ennen kuin teet valintasi. Korjaustavan valinta vaikuttaa olennaisesti lopputulokseen.
  • Keskustele laatuvaatimuksista korjaussuunnittelijan kanssa. Sinä päätät korjaustyön laadun.

Korjaussuunnittelijan työhön sisältyvät homepurkutyön suoritusohjeen ja kosteudenhallintasuunnitelman teko.

Huolehdi itse, että saat korjaussuunnittelijalta jälkisiivousohjeet. Siivoustöiden puhtausluokaksi  kannattaa valita jo korjaussuunnitteluvaiheessa P1.

Andningsförbundet i sociala medier

Rakennusten energiatehokkuus on tärkeä asia. Tehokkuuden korostamisen huumassa on kuitenkin hyvä muistaa, että rakennukset ja asunnot on tehty ihmisiä varten. Energiatehokkainkin rakennus on tehoton käyttötarkoitukseensa, jos sisäilman laatu heikkenee energiansäästön seurauksena.

Voisiko kodin älytekniikan avulla parantaa sekä energiatehokkuutta että sisäilmaolosuhteita?

Lue lisää sisäilma-asiantuntijamme Kirsi Säkkisen blogi-kirjoituksesta. Tutustu samalla Asu oikein -projektiin, jossa seurasimme vuoden ajan langattomien antureiden avulla neljän erilaisen kodin sisäilman olosuhteita: https://bit.ly/31GfsX0

• Facebook : 2717482201613635

Onko kodissasi sisäilmaongelma? Soita Hengitysliiton sisäilma- ja korjausneuvontapuhelimeen. Korjausneuvojat neuvovat sinua homevaurioihin, ilmanvaihto-ongelmiin, rakentamiseen ja muihin sisäilma-asioihin liittyvissä kysymyksissä ma–to klo 9–15 numerossa 020 757 5181. Palvelu on maksutonta. Soittaminen 0207-alkuisiin numeroihin maksaa 8,35 senttiä/puhelu + 16,69 senttiä/minuutti.

Tuoreessa hallitusohjelmassa on monta hyvää uudistusta hengityssairaille, mutta myös paljon toivomisen varaa. Katso, miltä hallitusohjelman kirjaukset sosiaali- ja terveyspalveluista, sisäilmasta sairastamisesta sekä korjausrakentamisesta vaikuttavat Hengitysliiton näkökulmasta: https://bit.ly/2Rizpyk

• Facebook : 2715519568476565

Kevään Lempeä liike -liikuntatunnit ovat nyt kaikkien jäsenmobiilipalvelu Mopsia käyttävien jäsenten ulottuvilla. Jos sinulla ei vielä ole Mopsia, voit ladata sen hengitysyhdistyksen jäsenenä Google Playsta tai AppStoresta. Löydät Mopsin sovelluskaupoista hakusanalla “hengitysliitto”.

Muun muassa joogaa ja pilatesta yhdistävät ohjatut liikuntatunnit on suunnattu erityisesti sisäilmasta oireileville ja sairastaville, mutta niitä voi hyödyntää kuka tahansa. Treenituntien ohjaajana toimii Chillaamon aurinkoinen Katariina, jolla on monipuolinen kokemus erilaisten liikuntaryhmien vetämisestä.

Lue lisää: https://bit.ly/2Rly0qR