Julkaistu: 18.11.2020

Hengitä ja hengästy – opas hengityssairaille turvallisesta liikunnasta

Hengitysliiton uusittu liikuntaopas Hengitä ja hengästy on tilattavissa verkosta painettuna ja ladattavissa sähköisenä.

Hengittäminen on usein itsestäänselvyys, johon ihmiset suhtautuvat automaattisena toimintona. Hengittämisestä kiinnostutaankin vasta, kun omaan hengittämiseen tulee häiriöitä.

Hengittämiseen kannattaa kiinnittää huomiota, vaikka häiriöitä ei olisikaan. Omia keuhkoja voi harjoittaa toimimaan mahdollisimman tehokkaasti ja turvallisesti, vaikka keuhkojen toimintakyky on alentunut.

Hengittämistekniikkaasi kehittämällä huolehdit terveydestäsi, ja se voi toimia myös mielen rauhoittamisen välineenä arjen kiireissä.

Hengitysliiton Hengitä ja hengästy -opppaasta löydät tietoa hengittämisen fysiologiasta, erilaisista hengittämisen tekniikoista sekä liikuntavinkkejä kaikenikäisille ja -kuntoisille ihmisille. Liikuntavinkit on tehty erityisesti hengityssairaan näkökulmasta, joten ne ovat turvallisia ja helppoja toteuttaa yksin tai yhdessä muiden kanssa.

Tilaa Hengitä ja hengästy -opas painettuna tai lataa sähköisenä.