koivu siitepöly
Julkaistu: 19.5.2021
UutisetHengitysterveysUlkoilma

Koivun siitepölyä poikkeuksellisen paljon ilmassa – näin lievität oireita ja vähennät altistumista

Lämmin sää on saanut koivut kukkimaan poikkeuksellisen rajusti erityisesti Suomen etelä- ja keskiosissa. Katso Hengitysliiton vinkit oireiden lievittämiseksi ja altistuksen vähentämiseksi.

Siitepöly aiheuttaa tulehduksen limakalvoille ja pahentaa astman oireita. Siitepölyallergia oireilee muun muassa nenän kutinana, tukkoisuutena ja aivasteluna. Lisäksi yleisesti esiintyy silmien ärsytystä ja punoitusta. Oireita voi lievittää antihistamiineilla ja silmätipoilla sekä paikallisesti annosteltavalla nenäsuihkeella.

Siitepölyallergisen kannattaa seurata oman alueen siitepölytiedotteita. Ajantasaisen siitepölytilanteen voi tarkistaa osoitteessa www.norkko.fi. Pahimpaan siitepölyaikaan ulkoillessa kannattaa käyttää kasvomaskia.

Sisätiloissa on hyvä välttää ikkunatuuletusta. Tuuletusikkunoihin voi myös hankkia suodatinkankaat, joka mahdollistaa ikkunatuuletuksen. Kotona on tärkeää huolehtia viikkosiivouksesta ja vuodevaatteiden puhdistamisesta.

Lue lisää aiheesta Siitepöly-sivulla.

Lue siitepölytilanteesta lisää Mediuutisten artikkelista ja Helsingin Sanomista (vain tilaajille).