Julkaistu: 30.11.2022
UutisetKorona

Koronavuosien opit ja seuraukset Euroopassa

European Lung Foundationin webinaarissa käsiteltiin muun muassa koronataudin riskiryhmiä, pitkäkestoista koronatautia sekä koronarokotteita.

European Lung Foundation (ELF) järjesti 26.11.2022 webinaarin, joka tarjosi näkökulmia koronavuosiin ja koronataudin hoitoon tällä hetkellä. Webinaarista on tulossa tallenne ELFin YouTube-kanavalle, mutta siihen ei ole saatavissa suomenkielistä tekstitystä.

Seminaarin pääviestit voi kiteyttää seuraavasti:

• Koronatauti pelottaa edelleen riskiryhmässä olevia. Pelko on perusteltua, sillä riskiryhmät ovat edelleen haavoittuvia koronataudin vakavampien oireiden suhteen. Henkilöillä, joilla on hoitotasapainossa oleva astma, riski sairastua ei poikkea väestön sairastavuusriskistä. Pelkoa voi vähentää suojautumalla ja aktiivisella vuoropuhelulla terveydenhuollon ammattilaisten kanssa omasta tilanteesta.
  • Aktiivinen rokottaminen on ollut avaintekijä koronatilanteen parantumisessa, rokote ehkäisee vakavaa tautia, vaikka ei estä aina tartuntaa. Yli 77 prosenttia eurooppalaista uskoo rokotteiden terveyttä edistävään vaikutukseen. Jos rokotukset huolestuttavat, kannattaa asia ottaa puheeksi terveydenhuollon ammattilaisen kanssa. Yleisellä tasolla koronataudinkuva ei ole enää niin vakava kuin epidemian alkaessa. Haasteellisuutta elämään tuo se, että moni käyttäytyy kuin koronatauti olisi vaaraton – riskiryhmien tilanne unohtuu ja he ovat vaarassa jäädä syrjään yhteiskunnassa.
  • Monet astmaa ja keuhkoahtaumatautia sairastavat ovat kertoneet pitkäaikaissairautensa hoidon heikkenemisestä: hoidon saatavuus on ollut ongelmallista, hoitotasapaino heikentynyt ajoittain ja samalla tarve lääkkeiden käytölle on lisääntynyt. Myös seurantakäyntejä on jäänyt väliin ja kokeidenottoa vähennetty. Yhä useampi saa terveydenhuollon ammattilaisen konsultaation virtuaalisesti.
  • Pitkäkestoisen koronataudin olemassaolosta kiistellään vielä, mutta kiistelystä huolimatta se on totta. Pitkäkestoisen koronataudin diagnoosia on vaikea saada, kun oireet voivat olla hyvin erilaisia sekä ilmaantua yllättävästi ja viiveellä lievän koronataudin jälkeen. Tutkimustietoa tulee valtavasti lisää koko ajan eli noin 300 tieteellistä artikkelia päivässä. Tietomassan käsitteleminen alkaa muodostua haasteelliseksi, mutta tutkimus on silti paras keino lisätä ymmärrystä ja ratkaisuja.

European Lung Foundation on kattojärjestö, johon kuuluu kansallisia hengitysterveyttä edistäviä järjestöjä. Hengitysliitto vaikuttaa kansainvälisiin asioihin ELFin kautta.