Julkaistu: 20.7.2022

Kuumuus kuormittaa – näin suojaudut helteeltä

Lämmönsieto on yksilöllistä, mutta jo muutaman päivän kestävä helle voi aiheuttaa ongelmia terveydelle. Etenkin ikääntyneillä ja pitkäaikaissairailla on suurentunut riski yleistilan heikentymiseen helteiden aikana.

Helteen aiheuttamat terveyshaitat lisääntyvät, kun lämpötila ylittää 23–25 astetta. Pitkäaikaissairailla oireet lisääntyvät jo noin 20 asteessa.  Kuumuus aiheuttaa monelle väsymystä, keskittymiskyvyn laskua, unihäiriöitä, lihasheikkoutta ja alentaa kestokykyä. Kuumuus kuormittaa myös voimakkaasti hengitys- ja verenkiertoelimistöä.

Muista nämä helteellä:

• Hakeudu viileään.  Asunnon lämpötilan pitäisi olla alle 25 astetta.
  • Pidä helteellä verhoja kiinni.
  • Tuuleta öisin.
  • Käännä sälekaihtimet niin, että niiden kupera puoli on ulospäin. Näin UV-säteet heijastuvat takaisin ulos.
  • Sisälämpötilaa voi alentaa erillisillä jäähdytyslaitteilla ja ilmalämpöpumpulla.
  • Kostea ja ohut vaate jäähdyttää kehoa tehokkaasti. Ulkona liikkuessa kannattaa pukeutua löysiin vaatteisiin. Vaatetuksessa voi suosia luonnonmateriaaleja, kuten pellavaa ja puuvillaa.
  • Kylmä suihku viilentää.
  • Muista nesteytys! Helteellä pitää juoda noin 1,5 kertaisesti normaaliin määrään verrattuna.
  • Syö välillä jotain suolapitoista.
  • Tarkista oman lääkityksesi vaikutus lämpöoireiden kehittymiseen. Lääkitys voi voimistaa lämpöoireiden kehittymistä. Tällaisia lääkkeitä ovat erityisesti sydän- ja verenkiertoelimistöön vaikuttavat lääkkeet. Tarkista lääkäriltä myös kokonaislääkityksesi ja kuumuuden yhteisvaikutus.

Vanhukset ja heikentyneestä toimintakyvystä kärsivät saattavat tarvita hellepäivinä apua, joten riskiryhmiin kuuluvien läheisten vointia kannattaa tiedustella usein.

Lue lisää helteestä Hengitysliiton verkkosivuilla.