sauna löylykiulu pyyhe
Julkaistu: 21.6.2021
UutisetHengitysterveysSisäilmaUlkoilma

Nautitaan kesällä saunomisesta

Kesällä suomalainen suuntaa mielellään saunaan olivatpa kesäsäät paahteisia tai vilpoisia. Saunominen on vieläkin nautinnollisempaa, kun noudattaa puun polttamisessa muutamia perusasioita, joilla jokainen voi itse vaikuttaa puun polton päästöihin.

Kaikkein tärkeintä on käyttää tulipesässä puhdasta ja kuivaa puuta. Kuivan puun tuntee vaaleasta väristä ja heleästä äänestä, joka syntyy, kun kolauttaa kaksi halkoa vastakkain. Puun säilytyksessä on huomioitava riittävä puun kuivumisaika. Puun kuivuminen kestää puuvajassa tai ulkona yli vuoden. Lisäksi puut on hyvä tuoda sisätiloihin 1–2 vrk ennen niiden käyttämistä.

Ennen sytyttämistä kannattaa tarkistaa, että savupellit ovat auki, tuhkat on poistettu ja arina on puhdas. Puut on hyvä latoa tulipesässä vaakatasoon niin, että isoimmat puut tulevat alle ja pienimmät päälle. Puiden yläpuolelle kannattaa jättää tyhjää tilaa puolet tulisijan korkeudesta.

Hyviä sytykkeitä ovat sytytyspalat ja tuohi. Myös pientä määrää sanomalehteä voi käyttää. Puut on hyvä sytyttää päältä. Päältä sytyttäessä puiden kaasuuntunut aines palaa paremmin ja päästöjä syntyy vähemmän. Päältä sytyttäminen on paras tapa lähes kaikissa tulisijoissa. Viisainta on kuitenkin noudattaa aina tulisijavalmistajan antamia ohjeita. Roskia ei pidä polttaa tulisijassa lainkaan, sillä ne nokeavat tulisijan ja hormin ja heikentävät tulisijan lämmönluovutuskykyä.

Palamisnopeus on myös tärkeää huomioida. Liian hidas tai liian nopea palaminen on epätäydellistä. Palamisen nopeutta tulisijassa säädetään paloilman avulla.

Lue lisää puun poltosta Sää- ja ilmanlaatu -sivulta.

Hengitysliito toivottaa kaikille oikein mukavia saunahetkiä!