Julkaistu: 28.9.2022
UutisetSisäilma

Uusi tutkimustieto ja saatu palaute näkyvät Työterveyslaitoksen sisäilmaohjeissa

Työterveyslaitoksen tekemä sisäilmaohjeen uudistustyö on osa Kansallinen sisäilma ja terveys -ohjelmaa.

Työterveyslaitoksen sisäilmaohjeet on tarkoitettu toimistojen ja toimistojen kaltaisten työpaikkojen (esimerkiksi koulut, päiväkodit ja sote-tilat) sisäilman arviointiin ammattilaisten (eli sisäilma- ja rakennusterveysasiantuntijat, työterveyslääkärit) työkaluiksi. Käytännössä ohjeista on hyötyä myös kiinteistöjen omistajille, työnantajille, viranomaisille sekä työsuojelun ja terveydenhuollon ammattilaisille.

– Hengitysliiton sisäilmatyö on erityisesti vertaistukea ja kotien sisäilmakysymyksiin liittyvää ohjausta ja neuvontaa. Toivotamme tervetulleeksi kaiken tuen, mitä ihmisten arkeen voidaan saada, sillä sisäilmaongelmien ratkomiseen liittyy niin paljon terveydellisiä, taloudellisia ja rakennusteknisiä asioita. Kokonaisvaltaiseen ihmisen hyvinvointiin tarvitaan hyvä sisäilma kotien lisäksi myös päiväkodeissa, kouluissa ja työpaikoilla, asiantuntijat Sari Mäki ja Kirsi Säkkinen kommentoivat yhdessä.

Rakennusten lisäksi huomio kohdistuu ohjeessa työntekijöihin, työyhteisöön, työhön sekä toiminta- ja viestintämalleihin. Jatkossa sisäilma-asioita arvioitaessa otetaan kantaa työpaikalla havaittujen terveysvaarojen ja haittojen, kuormitustekijöiden sekä voimavarojen merkitykseen terveydelle ja työkyvylle.

Sisäilmaohje sisältää aiempaa tarkemman kuvauksen sisäilmastoselvityksen sisällöstä. Selvitys on rakennuksen ja ilmanvaihdon tutkimus, joka tehdään olosuhdearviointia varten.  Ohjeessa on tarkennettu olosuhdearvioinnin kriteerejä ja tulosten luokittelua, millä saadaan kokonaiskuva rakennuksen sisäilman laadusta ja olosuhteista. Ohjeessa on nyt ensi kertaa mukana raportointimalli.