Asbestisairaudet

Näiltä sivuilta löydät tietoa asbestisairauksien oireista ja diagnoosista sekä toimintaohjeita sairauden hoitoon ja omahoitoon.

Asbestille altistuminen on terveysriski.

Suomessa on arvioitu noin 200 000 henkilön altistuneen asbestille. Heistä n. 50 000 on altistunut voimakkaasti. Asbestista aiheutunutta ammattitautia sairastaa n. 10 000 henkeä. Vuosittain asbestin aiheuttamiin sairauksiin sairastuu noin 1 000 henkeä. Sairastuneiden keski-ikä on 70 vuotta. Suurin osa sairauksista on hyvänlaatuisia keuhkopussin paksuuntumia eli plakkeja, jotka yleensä eivät aiheuta oireita.

Asbestille voi edelleen altistua vanhojen rakennusten korjaus- ja saneeraustöissä, sillä useimmissa 1950–1980-luvuilla rakennetuissa taloissa on käytetty asbestia. Siksi rakennuksissa on tehtävä asbestikartoitus ja asbestilta on suojauduttava korjauksen aikana. Asbestipurkutyö on luvanvaraista ja edellyttää erikoiskoulutusta. Remontointi- ja purkutöissä aineelle altistuu yhä edelleen viidestä sadasta tuhanteen korjausrakentajaa vuodessa. Asbestin aiheuttamiin ammattitauteihin, etupäässä syöpiin, kuolee vuosittain noin sata henkilöä.

Asbestille altistumisella tarkoitetaan asbestin joutumista elimistöön keuhkojen kautta hienojakoisena pölynä. Asbestisairauksissa tyypillistä on pitkä viive (10−40 vuotta) asbestille altistumisen, ja tämän seurauksena syntyvien sairauksien toteamisen välillä.  Siksi altistuneen vointia on seurattava terveydenhuollossa. Yleisimpiä asbestin aiheuttamia sairauksia ovat:

• asbestiplakkitauti
  • asbestoosi eli asbestipölykeuhko
  • keuhkosyöpä
  • mesoteliooma eli keuhkopussin tai vatsakalvon kasvain.

Lue lisää kohdasta Asbestisairauksien oireet ja diagnoosi.

Työterveyslaitoksen dosentti Panu Oksa puhuu videossa asbestialtistuksesta ja sen aiheuttamista asbestisairauksista sekä asbestin aiheuttamista ammattitaudeista ja niihin liittyvistä korvauksista ja kuntoutuksesta.

Tarvisetko tukea sisäilmasairauden kanssa elämiseen? Soita sisäilmasta sairastuneiden vertaispuhelimeen 044 407 7010 tiistaisin klo 9−12 ja torstaisin klo 16−19. Vertaispuhelin tarjoaa tukea sisäilmasta sairastuneille ja siitä oireileville sekä heidän läheisilleen. Soittaminen 0207-alkuisiin numeroihin maksaa 0,08 € / puhelu + 0,16 € / minuutti.

• Facebook : 2841090285919492

Jos lapsesi oireilee sisäilmasta ja kaipaat tukea sekä kuuntelevaa korvaa, soita Vanhempainlinjalle! Puhelimessa sisäilmasta oireilevien lasten vanhemmat voivat purkaa ajatuksiaan luottamuksellisesti. Vanhempainlinja palvelee keskiviikkoisin kello 16–19 numerossa 044 407 7010. Palvelu on maksutonta.

Hae mukaan vapaaehtoiseksi päivystäjäksi. Lue lisää: https://bit.ly/2GZCFuC

Epäiletkö, että kotonasi on sisäilmaongelma? Tökkiikö kotisi ilmanvaihto? Onko sinulla mielessäsi joku muu sisäilmaan liittyvä kysymys? Soita Hengitysliiton sisäilma- ja korjausneuvontapuhelimeen. Sisäilma-asiantuntijamme neuvovat sinua ma–to klo 9–15 numerossa 020 757 5181. Palvelu on maksutonta. Soittaminen 0207-alkuisiin numeroihin maksaa 8,35 senttiä/puhelu + 16,69 senttiä/minuutti.