Asbestisairaudet

Näiltä sivuilta löydät tietoa asbestisairauksien oireista ja diagnoosista sekä toimintaohjeita sairauden hoitoon ja omahoitoon.

Asbestille altistuminen on terveysriski.

Suomessa on arvioitu noin 200 000 henkilön altistuneen asbestille. Heistä n. 50 000 on altistunut voimakkaasti. Asbestista aiheutunutta ammattitautia sairastaa n. 10 000 henkeä. Vuosittain asbestin aiheuttamiin sairauksiin sairastuu noin 1 000 henkeä. Sairastuneiden keski-ikä on 70 vuotta. Suurin osa sairauksista on hyvänlaatuisia keuhkopussin paksuuntumia eli plakkeja, jotka yleensä eivät aiheuta oireita.

Asbestille voi edelleen altistua vanhojen rakennusten korjaus- ja saneeraustöissä, sillä useimmissa 1950–1980-luvuilla rakennetuissa taloissa on käytetty asbestia. Siksi rakennuksissa on tehtävä asbestikartoitus ja asbestilta on suojauduttava korjauksen aikana. Asbestipurkutyö on luvanvaraista ja edellyttää erikoiskoulutusta. Remontointi- ja purkutöissä aineelle altistuu yhä edelleen viidestä sadasta tuhanteen korjausrakentajaa vuodessa. Asbestin aiheuttamiin ammattitauteihin, etupäässä syöpiin, kuolee vuosittain noin sata henkilöä.

Asbestille altistumisella tarkoitetaan asbestin joutumista elimistöön keuhkojen kautta hienojakoisena pölynä. Asbestisairauksissa tyypillistä on pitkä viive (10−40 vuotta) asbestille altistumisen, ja tämän seurauksena syntyvien sairauksien toteamisen välillä.  Siksi altistuneen vointia on seurattava terveydenhuollossa. Yleisimpiä asbestin aiheuttamia sairauksia ovat:

• asbestiplakkitauti
  • asbestoosi eli asbestipölykeuhko
  • keuhkosyöpä
  • mesoteliooma eli keuhkopussin tai vatsakalvon kasvain.

Lue lisää kohdasta Asbestisairauksien oireet ja diagnoosi.

Hengitysliiton mobiilijäsenpalvelu Mopsin kautta saat puhelimesi näytölle muistutuksen Hengitysliiton tulevista tapahtumista. Mopsin jäseneduista löydät myös Tuija Rantamaan MediYoga-verkkointensiivikurssin, joka sisältää kymmenen tunnin mittaista MediYoga-harjoituskertaa. Mopsista löydät niin yhdistyksen kuin liitonkin jäsenedut ja tapahtumat. Mopsin avulla voit myös soittaa Hengitysliiton palvelupuhelimiin helposti, vaikka matkan päältä. Lisäksi Mopsissa luet näppärästi liiton uutiset, päivität jäsentietosi sekä kerrot meille toiveesi, ideasi tai palautteesi. Lue lisää ja katso latausohjeet täällä: https://bit.ly/2GX8THD

• Facebook : 2509529719075552

Sisäilmasta sairastuneiden vertaispuhelin palvelee tiistaisin klo 9−12 ja torstaisin klo 16−19 numerossa 044 407 7010. Vertaispuhelin tarjoaa sisäilmasta sairastuneille ja siitä oireileville sekä heidän läheisilleen tukea sisäilmasairauden kanssa elämiseen. Vertaispuhelimessa päivystävät liiton kouluttamat vapaaehtoiset.

Kiinnostaako vapaaehtoistyö? Hae päivystäjäksi sisäilmasta sairastuneiden vertaispuhelimeen: https://bit.ly/2Bjkopt