Oireet ja diagnoosi

Tietoa eri asbestisairauksien oireista ja diagnosoinnista.

Keuhkopussin muutokset eli plakkitauti

Keuhkopussin muutoksilla eli plakkitaudilla tarkoitetaan asbestin aiheuttamia ulomman keuhkopussikalvon paksuuntumia eli plakkeja.

Asbesti aiheuttaa erilaisia keuhkopussin muutoksia. Suurin osa näistä muutoksista on ulomman keuhkopussikalvon (parietaalipleuran) paksuuntumia eli plakkeja, joilla ei ole yleensä vaikutusta keuhkojen toimintaan. Niistä käytetään usein nimitystä plakkitauti.

Osa muutoksista on sisemmän keuhkopussinkalvon (viskeraalipleuran) kiinnikkeitä ja paksuuntumista, joilla voi runsaana esiintyessään olla huomattavaakin merkitystä keuhkojen toimintaan. Keuhkopussin muutokset voivat syntyä suhteellisen pienen altistumisen seurauksena kymmenien vuosien viipeellä. Keuhkopussin muutokset ovat selvästi yleisempi asbestin aiheuttama sairaus kuin asbestoosi tai syövät. Ne eivät ole syövän esiaste.

Asbestoosi

Asbestoosi eli asbestipölykeuhko on perinteinen asbestisairaus. Asbestoosi kehittyy hitaasti ja se vaatii pitkäaikaisen kohtalaisen voimakkaan tai voimakkaan asbestialtistumisen. Asbestoosissa keuhkokudokseen kehittyy laaja-alaista sidekudoslisää (fibroosia), joka pitkälle edettyään näkyy tavallisessa keuhkojen röntgenkuvassa. Aikaisemmin ja tarkemmin se näkyy röntgenillä ohutleikekerroskuvauksessa (HRCT), joka tehdäänkin aina asbestoosia epäiltäessä. Asbestoosin oireita ovat yleensä yskä ja rasitushengenahdistus, mutta se voi olla myös oireeton.

Keuhkokudokseen kehittyvä sidekudos on pysyvää, joten asbestoosista ei voi parantua, eikä siihen ole hoitoa. Asbestoosin ennuste on hyvin yksilöllinen. Tauti voi edetä, mutta myös pysyä lievänä.

Asbestoosin toteaminen ammattitaudiksi edellyttää vastaavaa altistumista ja altistumisselvitystä kuin keuhkosyövässä. Asbestoosi ei ole keuhkosyövän esiaste, vaikka sen yhteydessä syntynyt syöpä korvataan ammattitautina. Uusimman tiedon mukaan myös kurkunpään syöpä pitäisi korvata runsaasti asbestille altistuneille.

Mesoteliooma

Mesoteliooma eli keuhkopussin tai vatsakalvon pahanlaatuinen kasvain säilyy tavallisesti piilevänä 30 – 50 vuotta altistumisen alkamisesta. Sairaus voi syntyä hyvin lyhyen altistumisen seurauksena. Krokidoliitti eli siniasbesti aiheuttaa suuremman mesotelioomariskin kuin muut asbestikuidut.

Keuhkopussin syöpiä eli mesotelioomia todetaan Suomessa vuosittain 60 – 80. Mesoteliooma voi joskus esiintyä myös vatsakalvolla tai sydänpussissa. Mesoteliooma etenee yleensä nopeasti ja sen ennuste on huono.

Mesoteliooma on selkein asbestiin liittyvä ammattitautina korvattava sairaus, vähäinenkin työperäinen vähintään 10 vuotta aiemmin tapahtunut altistuminen asbestille riittää.  Tupakoinnilla ei ole syy-yhteyttä mesoteliooman syntymiseen, joten sitä ei oteta huomioon korvausratkaisussa. Yli 80 prosenttia mesotelioomaan sairastuneista on altistunut asbestille.

Keuhkosyöpä

Tupakointi yhdessä asbestialtistumisen kanssa nostaa keuhkosyöpäriskin jopa 20−50 kertaiseksi.  Suomessa todettavista keuhkosyövistä n. 5 % prosenttia on asbestin aiheuttamia.

Keuhkosyöpään sairastumisen ja altistumisen välinen viiveaika on yli 20 vuotta. Kaikki keuhkoputkista ja keuhkokudoksista lähtöisin olevat keuhkosyöpälaadut voivat olla ammattitautina korvattavia. Altistumisen on oltava selvä ennen kuin perusteet korvausta varten täyttyvät.

Keuhkosyövän ennuste riippuu syöpätyypistä ja sen levinneisyydestä.

"Samalla kun olen jakanut tarinaani muille, olen käsitellyt omaa sairauttani", Hengitysliiton vertaistoiminnassa mukana oleva Ari kertoo uudessa podcastissa.

Vertaiset ovat oman sairauskokemuksensa asiantuntijoita. "En ole terveydenhuollon ammattilainen, mutta minä voin jakaa arjen vinkkejä muille. Ei ole varmaa, toimivatko minun vinkkini, mutta niistä saattaa aueta uusia näkökulmia", Ari sanoo.

Helena kertoo: "Hengitysliiton vertaistoiminnan avulla sain tietää, että jossakin on joku toinen ihminen, jolla on samanlainen elämäntilanne."

Kuuntele YouTubesta Arin ja Helenan keskustelu: https://bit.ly/2RSU1xJ. Voit kuunnella podcastin eli äänitiedoston millä tahansa laitteella, jossa on internetyhteys.

Kuuntele samalla aikaisemmat 3 podcastia, jotka kertovat vertaiskokemuksesta naisen näkökulmasta. Keskustelijat ovat Hengitysliiton kouluttamia kokemustoimijoita. Lue lisää vertaistoiminnasta:

"Minä olen sitkiä ihiminen."Pitkäaikaissairaus on opettanut paitsi sitkeyttä, myös armollisuutta itseä kohtaan, Elisa kertoo Hengitysliiton podcastissa.

Hengitysliiton 3-osainen kuuntelusarja kertoo naisen elämästä sairauden kanssa:
    Miten kehon muutokset vaikuttavat naiseuteen? Muuttaako sairaus vahvemmaksi? Mikä auttaa vaikeina hetkinä, kun happi meinaa loppua?

Hengitysliiton Minä, nainen -kuuntelusarjassa eli podcastissa kolmikymppiset Elisa ja Pirkko keskustelevat 64-vuotiaan Eevan kanssa naisen elämästä pitkäaikaissairauden kanssa. Keskustelijat ovat Hengitysliiton kouluttamia kokemustoimijoita.

Kuuntele kaikki 3 podcastia Hengitysliiton YouTube-kanavalla: https://bit.ly/2Lv1KAR
    Podcastit ovat äänitiedostoja, joita voi kuunnella millä tahansa älylaitteella.