Uniapnean omahoito

Uniapneaa sairastava voi itse vaikuttaa hyvinvointiinsa elintavoillaan.

Jos uniapnean pääaiheuttaja on ylipaino, laihduttaminen lieventää uniapnean oireita huomattavasti tai poistaa ne jopa kokonaan. Lievän uniapnean hoidoksi voi riittää elintapojen muuttaminen. Tällaisia elintapojen muutoksia voivat olla muun muassa painonhallinta, liikunnan lisääminen, tupakoinnin lopettaminen sekä nenän tukkoisuuden hoito.

Alkoholin ja tiettyjen keskushermostoon vaikuttavien lääkkeiden käyttöä kannattaa välttää ennen nukkumaanmenoa, sillä ne saattavat lisätä hengityskatkoksien määrää ja kestoa.

Tarvitsetko vertaistukea?

Vertaistoiminnassa voi puhua avoimesti ja luottamuksellisesti omasta sairaudesta, muista vaikeista asioista sekä saada voimaa arkeen.

Jotkut uniapneaa sairastavista voivat hyötyä tukisukkien käytöstä. Päivän aikana alaraajoihin kertyvä neste siirtyy makuuasennossa ylävartaloon ja ahtauttaa ylähengitysteitä. Sukkia pidetään aamusta iltaan, ja ne estävät nesteen kertymisen alaraajoihin.

Hengitysteiden tukkeutumista voi estää apuvälineiden avulla. Hengityskatkoja esiintyy yleisimmin selällään nukuttaessa, jolloin nielu on kapeimmillaan. Jos katkoja esiintyy vain silloin, saattaa hoidoksi riittää se, että henkilö välttää selällään nukkumista. Asentohoitoa voidaan toteuttaa niin sanotulla pallopaidalla, jossa yöpaidan selkämykseen kiinnitetty pallo estää selällään nukkumisen. Asentohoitoa voidaan toteuttaa myös uniapneavyöllä.

Nukkuessa on parempi hengittää nenän kuin suun kautta. Suun kautta hengittäessä tarvitaan suurempi alipaine, jotta ilma kulkisi nielun läpi.

Lisää tietoa apuvälineistä ja CPAP-hoidosta löydät Lääkitys ja apuvälineet -sivultamme.

Liikunnan ja fyysisen aktiivisuuden lisääminen edesauttaa laihtumista ja painonhallintaa. Tärkeintä ei ole se, millä tavalla liikkuu, vaan se, miten paljon energiaa kuluttaa.

Ylipainoisilla laihduttaminen on uniapnean hoidon perusta. Painon pudottaminen vähentää hengityskatkosten määrää ja CPAP-laitehoidon tarvetta. Jo 5−10 kilon laihduttaminen lievittää uniapnean oireita.

Painonhallinnassa tärkeintä on säännöllinen ateriarytmi, sillä pitkät ateriavälit kasvattavat nälkää ja makeanhimoa. Hyötyä on myös annoskoon pienentämisestä ja lautasmallin käytöstä.

Vaikeaan uniapneaan liittyy voimakasta väsymystä. Tämän vuoksi sairastuneen voi olla vaikea pudottaa painoaan. Tällöin kannattaa ensin keskittyä hengityskatkosten hoitamiseen.

lautasmalli

Huolehdi riittävästä ravinnosta

Hyvä ravitsemus ja oikea ruokavalio ovat tärkeä lisä omahoitoon. Vinkit ja suositeltavat valinnat hengityssairaille niin arjessa kuin pahenemisvaiheiden aikana.

Virkeyttä viideltä – jumppatuokiot

Kaikille avoimet, maksuttomat etäjumppatuokiot joka keskiviikko kello 17. Tule mukaan!

Hyväksy markkinointievästeet katsoaksesi videon.
Fysioterapiaopiskelija Emma Hulkkonen LAB-ammattikorkeakoulusta kertoo, miksi liikunta on tärkeää uniapneaa sairastavalle.

Lue lisää hengityssairaalle sopivasta liikunnasta Hengityssairaan liikunta -sivultamme.

Uniapneaa sairastavalle suositellaan aina tupakoinnin lopettamista. Savuttomuus vähentää limakalvoturvotusta ja limanmuodostusta.

Lisää tietoa savuttomuudesta ja vinkkejä tupakoinnin lopettamiseen löydät Savuttomuus-sivuiltamme sekä Hengitysliiton Stumppi.fi-palvelusta. Lisäksi maksuton Stumppi-neuvontapuhelin palvelee numerossa 0800 148 484.

Uniapneaa sairastavalle henkilölle, joka käyttää CPAP-laitetta, ei tunnin tai parin sähkökatkolla ole mitään merkittävää terveysvaikutusta. He pärjäävät siis sähkökatkon ajan ilman sähköllä toimivaa konetta ja voivat nukkua muutaman yön ilman laitettakin turvallisesti.

Uniapneaan liittyvät riskit pienenevät jo keskimääräisellä 4 tunnin käytöllä yössä. Yleensä CPAP-laitteen käyttäjiltä edellytetään, että laite on myös käytössä vähintään 75 prosentissa kaikista öistä. Käyttämättä jättämisen seurauksena ihminen väsyy enemmän ja voi huonommin.

Hyvin vaikeaa uniapnean muotoa sairastavilla, joilla on kaksoispaineventilaatiohoito, tilanne voi olla heikompi, mutta heidän terveydentilansa ei ole merkittävässä riskissä, jos yksi laitehoitoyö jää välistä. Vaikutus on ihmiselle sama kuin hän olisi valvonut koko yön. Sairastava voi helpottaa omaa oloaan puoli-istuvalla asennolla, mahallaan nukkumisella tai ainakin välttämällä selinmakuuta.

Sähkökatkoksiin kannattaa varautua etukäteen niiltä osin, miten se on mahdollista. Hengityssairaiden kohdalla suurimmassa riskissä ovat kotihappihoidossa olevat. Hengityshoitolaitetta käyttävä voi hankkia laitevalmistajan edustajalta konvertterin. Sen avulla esimerkiksi kotihappihoitolaite tai CPAP-laite voidaan kytkeä 12 tai 24 voltin tasavirtalähteeseen sähkökatkon aikana.

mies puhuu puhelimeen

Uniapneaa sairastavien vertaispuhelin

tiistaisin kello 10–12 ja joka kuukauden viimeisenä perjantaina kello 18–20.
Perjantaipäivystykset ovat keväällä 27.1., 24.2., 31.3., 28.4. ja 26.5.

Hengitysliiton ylläpitämien palvelupuhelinten olemassaolon mahdollistaa STEA-avustus. Palvelu on maksutonta, soittaminen maksaa vain puhelinverkkomaksun verran.

Hyvä uni antaa energiaa arkeen ja liikkumiseen.
Lataa itsellesi vinkit hyvään uneen pdf-muodossa.

Hyväksy markkinointievästeet katsoaksesi videon.
Keuhkosairauksien ja allergologian erikoislääkäri sekä Tyksin Uni- ja hengityskeskuksen koordinoiva johtaja Tarja Saaresranta käsittelee luennossaan uniapneaa, työkykyä ja ajoterveyttä.

Uniapnea-opas

Tutustu Hengitysliiton oppaaseen uniapneaa sairastavalle.