Uniapnean omahoito

Uniapneaan sairastunut voi itse vaikuttaa hyvinvointiinsa elintavoillaan.

Alkoholin ja tiettyjen keskushermostoon vaikuttavien lääkkeiden käyttöä kannattaa välttää ennen nukkumaanmenoa, sillä ne saattavat lisätä hengityskatkoksien määrää ja kestoa.

Jotkut uniapneaa sairastavista voivat hyötyä tukisukkien käytöstä. Päivän aikana alaraajoihin kertyvä neste siirtyy makuuasennossa ylävartalolle ahtauttaen ylähengitysteitä. Aamusta iltaan pidettävät tukisukat estävät nesteen kertymisen alaraajoihin.

Nuku riittävästi, sillä univaje pahentaa uniapnean oireita. Nukkuessa on parempi hengittää nenän kuin suun kautta. Suun kautta hengittäessä tarvitaan suurempi alipaine, jotta ilma kulkisi nielun läpi. Suun kautta hengittämistä voi estää kiinnittämällä palan iholle ystävällistä teippiä pystysuoraan huulien yli.

Kuorsauksen ja hengityskatkosten määrä voi vähentyä kyljellään tai mahallaan nukkuen. Jos hengityskatkoja esiintyy vain selällään nukkuessa, hoidoksi saattaa riittää sen välttäminen. Selällään nukkumista voidaan estää esimerkiksi ompelemalla tennispallo pieneen taskuun pyjaman selkäpuolelle tai yrittämällä nukkua pieni, pehmeällä materiaalilla täytetty reppu selässä. Asentohoito voidaan toteuttaa myös ostettavalla uniapneavyöllä.

Vertaistoiminta

Vertaistuki antaa sairastuneille mahdollisuuden pohtia omaa tilannettaan yhdessä toisten kanssa, vertailla kokemuksia sekä saada ja antaa tukea. Monet hengitysyhdistykset tarjoavat uniapneaa sairastaville vertaisryhmiä. Katso lisää: Paikallisyhdistykset

Ravitsemus

Ylipainoisilla laihduttaminen on uniapnean hoidon perusta. Painon pudottaminen vähentää hengityskatkosten määrää ja CPAP-laitehoidon tarvetta. Jo 5−10 kilon laihduttaminen lievittää uniapnean oireita.

Painonhallinnassa tärkeintä on säännöllinen ateriarytmi, sillä pitkät ateriavälit kasvattavat nälkää ja makeanhimoa. Hyötyä on myös annoskoon pienentämisestä ja lautasmallin (puolet vihanneksia, puolet muuta ruokaa) käytöstä.

Vaikeaan uniapneaan liittyvän voimakkaan väsymyksen takia sairastuneen voi olla vaikea pudottaa painoaan. Silloin kannattaa ensin keskittyä ensin hengityskatkosten hoitamiseen. Lue lisää www.sydanliitto.fi.

Liikunta

Liikunnan ja fyysisen aktiivisuuden lisääminen edesauttaa laihtumista ja painonhallintaa. Oleellista ei ole, millä tavalla liikkuu, vaan miten paljon liikkuu. Lue lisää hengityssairaalle sopivasta liikunnasta.

Tupakointi ja savuttomuus

Uniapneaa sairastavalle suositellaan aina tupakoinnin lopettamista. Savuttomuus vähentää limakalvoturvotusta ja limanmuodostusta.

Apua ja tukea lopettamiseen voi hakea terveydenhuollosta, apteekista ja Hengitysliiton Stumppi-neuvontapuhelimesta. Vertaistukea, tietoa ja neuvoja lopettamiseen löytyy myös verkkopalvelusta stumppi.fi.

Suosituimmat vinkit tupakoinnin lopettamiseen:

• Päätä etukäteen lopettamispäivä ja kerro siitä lähiympäristöllesi.
  • Hanki tueksesi ystävä, puoliso tai henkilö, joka on itsekin lopettanut tupakoinnin. Mieti etukäteen, millaista tukea toivot ja kerro se myös hänelle.
  • Varaudu mahdollisiin vieroitusoireisiin ja hanki sopiva korvausvalmiste etukäteen.
  • Hävitä kaikki tupakointivälineet.
  • Muistuta itseäsi syistä, miksi tupakoinnin lopettaminen kannattaa.
  • Mieti etukäteen selviytymiskeinoja tilanteisiin, joissa tunnet halua tupakoida.
  • Muista kiittää ja palkita itseäsi hyvästä päätöksestä!