Uniapnean omahoito

Uniapneaan sairastunut voi itse vaikuttaa hyvinvointiinsa elintavoillaan.

Jos uniapnean pääaiheuttaja on ylipaino, laihduttaminen lieventää uniapnean oireita huomattavasti tai poistaa ne jopa kokonaan. Lievän uniapnean hoidoksi voi riittää elintapojen muuttaminen. Tällaisia elintapojen muutoksia voivat olla muun muassa painonhallinta, liikunnan lisääminen, tupakoinnin lopettaminen sekä nenän tukkoisuuden hoito.

Alkoholin ja tiettyjen keskushermostoon vaikuttavien lääkkeiden käyttöä kannattaa välttää ennen nukkumaanmenoa, sillä ne saattavat lisätä hengityskatkoksien määrää ja kestoa.

Aiheeseen liittyviä sisältöjä

Sinua voi myös kiinnostaa

Apuvälineet

Jotkut uniapneaa sairastavista voivat hyötyä tukisukkien käytöstä. Päivän aikana alaraajoihin kertyvä neste siirtyy makuuasennossa ylävartaloon ja ahtauttaa ylähengitysteitä. Sukkia pidetään aamusta iltaan, ja ne estävät nesteen kertymisen alaraajoihin.

Hengitysteiden tukkeutumista voi estää apuvälineiden avulla. Hengityskatkoja esiintyy yleisimmin selällään nukuttaessa, jolloin nielu on kapeimmillaan. Jos katkoja esiintyy vain silloin, saattaa hoidoksi riittää se, että henkilö välttää selällään nukkumista. Asentohoitoa voidaan toteuttaa niin sanotulla pallopaidalla, jossa yöpaidan selkämykseen kiinnitetty pallo estää selällään nukkumisen. Asentohoitoa voidaan toteuttaa myös uniapneavyöllä.

Nukkuessa on parempi hengittää nenän kuin suun kautta. Suun kautta hengittäessä tarvitaan suurempi alipaine, jotta ilma kulkisi nielun läpi. Suun kautta hengittämistä voit estää kiinnittämällä palan ihoteippiä pystysuoraan huuliesi yli.

Lisää tietoa apuvälineistä ja CPAP-hoidosta löydät Lääkitys ja apuvälineet -sivultamme.

Uniapneaa sairastavan liikunta ja painonhallinta

Liikunnan ja fyysisen aktiivisuuden lisääminen edesauttaa laihtumista ja painonhallintaa. Tärkeintä ei ole se, millä tavalla liikkuu, vaan se, miten paljon energiaa kuluttaa.

Ylipainoisilla laihduttaminen on uniapnean hoidon perusta. Painon pudottaminen vähentää hengityskatkosten määrää ja CPAP-laitehoidon tarvetta. Jo 5−10 kilon laihduttaminen lievittää uniapnean oireita.

Painonhallinnassa tärkeintä on säännöllinen ateriarytmi, sillä pitkät ateriavälit kasvattavat nälkää ja makeanhimoa. Hyötyä on myös annoskoon pienentämisestä ja lautasmallin käytöstä.

Vaikeaan uniapneaan liittyy voimakasta väsymystä. Tämän vuoksi sairastuneen voi olla vaikea pudottaa painoaan. Tällöin kannattaa ensin keskittyä hengityskatkosten hoitamiseen.

Lue lisää ylipainoisen ravinnosta.
Lue lisää hengityssairaalle sopivasta liikunnasta Hengityssairaan liikunta -sivultamme.
Lue lisää painonhallinnasta Sydän.fi-sivustolta.

Uniapneaa sairastavan tupakointi ja savuttomuus

Uniapneaa sairastavalle suositellaan aina tupakoinnin lopettamista. Savuttomuus vähentää limakalvoturvotusta ja limanmuodostusta.

Lisää tietoa savuttomuudesta ja vinkkejä tupakoinnin lopettamiseen löydät Savuttomuus-sivultamme sekä Hengitysliiton Stumppi.fi-palvelusta. Lisäksi maksuton Stumppi-neuvontapuhelin palvelee numerossa 0800 148 484.

Uniapnea-opas

Tutustu Hengitysliiton oppaaseen uniapneaa sairastavalle.