Julkaistu: 15.11.2023
UutisetHengityssairaudetHengitysterveysSavuttomuusTiedotteetVertaistoiminta

Keuhkoahtaumatautia sairastava ei ole valinnut sairauttaan

Ennakkoluulot ja uskomukset vaikuttavat suomalaisten käsityksiin erilaisista sairauksista. Osaan sairauksista voi liittyä voimakkaita syyllisyyden tunteita. Maailman keuhkoahtaumapäivänä 15.11. edistetään sairastavien tietoa omasta sairaudestaan ja mahdollisuuksia hyvään elämään.

Jos olen omilla valinnoillani aiheuttanut sairauden, onko minulla oikeutta saada hoitoa? Kysymys syyllisyydestä nousee esille ajoittain keuhkoahtaumatautia sairastavien kohdalla, sillä yleisin sairastumisen syy on pitkä tupakointihistoria. Syyllistäminen ja syyllisyyden tunne voivat vaikuttaa negatiivisesti keuhkoahtaumatautia sairastavan hoitoon ja tutkimuksiin hakeutumiseen.

– Sairauden kohdatessa tärkeää on suunnata katse eteenpäin, sillä jokaisella on oikeus hoitoon ja hyvään elämään, järjestöjohtaja Mervi Puolanne sanoo.

Keuhkoahtaumataudin oireet lisääntyvät vähitellen ja sairastua voi, vaikka tupakoinnin lopettamisesta olisi jo aikaa, mikä osaltaan vaikeuttaa sairauden toteamista. Tyypillistä on, että tutkimuksiin hakeutuvalla on ollut kauan esimerkiksi yskää, pitkittynyttä flunssaa sekä hengenahdistusta erityisesti rasituksessa. Sairastava voi havahtua esimerkiksi siihen, ettei hän pysy ikätovereidensa rinnalla esimerkiksi ylämäkeä tai portaita kävellessä.

– Jos oireita ilmenee, pitää tutkimuksiin hakeutua matalalla kynnyksellä, Puolanne kannustaa.

Keuhkoahtaumatautiin ei ole parannuskeinoa, mutta sen kanssa voi oppia elämään ja pitää elämänlaadusta kiinni vuosia, jopa vuosikymmeniä.

Hengitysliitto järjestää maailman keuhkoahtaumapäivänä 15.11. kello 18 luennon ”Ajankohtaista keuhkoahtaumataudista”. Aiheesta kertoo keuhkosairauksien erikoislääkäri, LT Antti Saarinen Filha ry:stä. Lue lisää ja katso ohjeet osallistumiseen.

Hengitysliiton 3-osaisessa Minä ja keuhkoahtaumatauti -podcastsarjassa käsitellään arjessa mietityttäviä kysymyksiä, jotka voivat herättää voimakkaita tunteita. Puheenvuoron saavat niin sairastavat itse kuin lääkäritkin.

– Sarjassa pohditaan muun muassa, miten motivoitua omahoitoon ja päästää irti menneestä. Lisäksi kuulemme esimerkiksi, kuinka elintapamuutoksella voi ehkäistä pahenemisvaiheita ja hidastaa sairauden etenemistä, asiantuntija Jenni Tuomela kertoo.

Podcastia voit kuunnella Spotifyssa, Youtubessa sekä Hengitysliiton verkkosivuilla. Lisätietoa keuhkoahtaumataudista ja vertaistuesta löytyy verkosta osoitteessa www.hengitysliitto.fi

Hengitysliiton Stumppi-palvelut tarjoavat maksutonta neuvontaa ja ohjausta nikotiinituotteiden käytön lopettamiseen. Stumppi-neuvontapuhelin palvelee maanantaisin ja tiistaisin kello 10–18 sekä torstaisin kello 13–16 numerossa 0800 148 484.